Dag 85 La Ferreria-Gijon.

1 juni 2016 - Gijón, Spanje

Weer een goede herberg gisteren in La Ferreria. Ideale grootte (12 bedden), goede sfeer, donativo en met diner en ontbijt. Ook zeer symphatieke beheerders, de herberg is privé. Uiteindelijk is er nog een 13e pelgrim toegelaten, die sliep op een matras is de schuur. 4 Duitsers (die zijn er zeer veel dit jaar), 5 Spaanse meisjes, een Italiaan, een Canadese, Paulina uit Rusland en één Nederlander.
S'middags nog, traditioneel vanaf grote hoogte in het glas geschud, cider gedronken. Dat is hier hét regionale drankje.
S'avonds om 20uur gezamenlijk gegeten. Erg goed, linzenschotel, salade, yoghurt en een glas wijn. Besloten om om 7.30 uur te ontbijten en om 22.30 uur gaan slapen. Uitzonderlijk goede matras!
Helaas, ondanks de afspraak van 7.30 uur, waren de mutsen uit Spanje al voor 7 uur aan het inpakken, douchen enz.
Goed ontbijt met goede koffie en rond 8 uur vertrokken.
Na diverse relatief eenvoudige etappes, vandaag een behoorlijk pittige met dik 800 hoogtemeters.
Eerst na een km de splitsing gepasseerd van Primitivo en del Norte. Ik zit nu dus "definitief" op deze del Norte.
Na een km of 3 een flinke klim gemaakt van bijna 450 meter. Gelukkig maar een gedeelte zeer steil. Daarna meteen 350 meter afdalen over een asfaltweg. Bijzonder fraai uitzicht!
Na de afdaling een tweede klim van 250 meter gemaakt. Onbedoeld heb ik hier de route voor de fietsers gevolgd, geleidelijk stijgend, maar 3 km langer. Op de top van deze klim was Gijon al te zien, maar het was toch nog bijna 10 km lopen. De route is slecht aangegeven op dit laatste stuk en ik heb maar wat geïmproviseerd.
De pelgrimsherberg ligt denk een uur lopen vóór Gijon. Dat was me wat te ver en dus ben ik doorgelopen naar het centrum. Het heeft wat tijd gekost om onderdak te vinden. 3 pensions afgeweest, maar die waren vol. Uiteindelijk via toerismebureau een plaatsje gekregen in de albergue van de universiteit. Van mei tot september hebben die nauwelijks studenten en vangen ze pelgrims op. Het is wel mazzel, ik zit op het schiereiland Santa Catalina, vlak bij de oude stad. Zeer mooi stukje Gijon.
Ik was om 15 uur ter plaatse en ben na het douchen meteen de stad in gegaan. Wat eten en drinken. Pas tegen zevenen was ik weer terug in de albergue, maar wel met een gedetailleerde landkaart én met nieuwe wandelsandalen. Ik heb nagenoeg dezelfde sandalen als ik al had gekocht. Die zaten meteen lekker en hoefden niet eerst ingelopen. Uiteindelijk heb ik me wel de pleuris gelopen, ik denk dat het, met het winkelen, wel 30km was vandaag.
Vanaf vandaag wordt het wat avontuurlijker, want ik heb het verdere verloop van de del Norte niet voorbereid op mijn telefoon. Nog enkele dagen kan ik de gele pijlen volgen, maar vanaf Villalba ga ik middels de gekochte landkaart pionieren richting Muxia.
Vandaag 1 juni en ik heb dus nog een dag of 25 om Santiago te bereiken. Dat is wel een prettig idee, want ruimschoots voldoende denk.
Mocht ik wat dagen overhebben, ga ik de busreis naar huis spreiden over enkele dagen. Mogelijk kan ik in de buurt van Pamplona en later in Parijs dan nog een tussenstop met overnachting doen.
Maar morgenvroeg eerst eens verder naar Avilés, een eenvoudige etappe van 25 km. Hierna volgen weer zware etappes met klimmen tot boven de 1000 meter. Vanwege de aanleg van snelweg A8 zijn er hier nu ook geregeld omleidingen. Ik ben eens benieuwd hoe of dit gaat verlopen!

1. Jacqueline:
    Hola Peregrino,
    Mooi dat je de spullen weer hebt kunnen aanvullen.
    Ik had op maps gezien dat je hoogtemeters ging maken vandaag.
    Het gaat je allemaal prima af; fijn dat te lezen.
    Jacqueline
  2. Thea Rousch:
    Hoi Paul,
    Fijn te lezen dat het goed gaat, en dat je veel plezier erin hebt.
    De verslagen zijn erg boeiend.
    Mooie foto's erg indrukwekkend .Hoeveel km moet je nog.
    Hopelijk is het weer beter dan hier regen regen en nog eens regen. Nog veel wandel plezier . Vele groetjes Thea en Johan
  3. Ma en Pa:
    1 juni 2016
    Hallo Paul, Hier weer eens een reactie van het thuisfront.
    Gijon is wel een heel grote stad maar je hebt toch weer een bijzondere slaapplek gevonden. Heel mooi om te zien op de uitvergrote kaart. We begrijpen ook, dat je langs de noordkust verder wandelt en dan naar Vilalba in zuid-westelijke richting gaat, richting Muxia. Het zal wel een uitzoekerij worden, maar met goede kaart zal dat best wel goed gaan.
    groeten en tot volgende keer. Pa en Ma.