Dag 78 Güemes-Santa Cruz.

25 mei 2016 - Santa Cruz de Bezana, Spanje

Gisteravond korte uitleg gehad van vader Ernesto over geschiedenis albergue in Güemes. Vader Ernesto is theoloog, heeft de hele derde wereld afgereisd en is van mening dat we als eerste wereld de rekening moeten betalen aan de derde wereld. Allemaal heel aardig, maar ik ben meer de mening toegedaan dat we de derde wereld beter met rust hadden kunnen laten, dan om er religie en kleurentelevisie te brengen.
Afijn s'avonds nog lekker gegeten en wat bijgekletst met hoofdzakelijk de Duitse pelgrims (die zijn dit jaar echt massaal aanwezig).
Rond 22uur gaan slapen. De slaap was matig; bed iets te kort en slaapkamer grensde met één muur aan damestoilet (en daar wordt wat afgekakeld!).
Vanmorgen meteen om 7uur ontbeten en om iets voor achten weer op weg. De route voerde eerst vanaf Güemes weer terug naar zee. Hier een prachtig stuk kust gevolgd, 40m boven de klippen. Vervolgens een paar km op blote voeten over het strand afgelegd. In nat zand rijd het karretje goed, maar in droog zand lijkt het of je een zak van 50kg achter je aansleept.
In Somo het veerpont naar Santander genomen, een boottocht van ca. 5km. Na het gesleep over het strand was die korte siësta wel welkom. Een selfie is trouwens genomen op het veerpont door een Spanjaard, ik heb een foto van hem met zijn vrienden gemaakt.
Santander zelf viel me erg tegen. In 1941 is gedurende een orkaan en vuur de oude binnenstad verwoest. Ik heb weinig moois gezien, wel veel gruwelijke nieuwbouw en buiten Santander afschuwelijke industriegebieden.
Ik heb dan ook gelijk besloten om door te lopen naar Santa Cruz. Ondanks dat Santa Cruz ingesloten ligt tussen een snelweg en een drukke provinciale weg, is het toch een aardig stadje. De albergue is zelfs fantastisch, zeker een van de mooiste tot nog toe! Heel hartelijk ontvangen met wat uitleg waar zich alles bevind. Vanavond gezamenlijk eten hier, we besluiten dan ook in overleg hoe laat we morgen tegelijk opstaan voor het ontbijt (de eerste keer dat ik dat meemaak en het bevalt me wel!).
Omdat het eten pas om 20.30uur is, ben ik na het douchen toch iets gaan eten in het restaurant tegenover de albergue. Heel fijn dat ze daar zg. 1/2 menu's hebben! Alles lijkt hier te kloppen in Santa Cruz.
Het weer is overigens weer fantastisch vandaag, volop zon en niet té warm (op de boot zelfs  wat frisjes).

1. Theo en Lenie:
    26 mei 2016
    Hallo Paul, hier even een hint, misschien loop je al naarSantilana del Mar. Dat is een grotere plaats dan Camplona. Er is daar veel te zien over de historie van het christendom. Bijvoorbeeld het museum"Museo de la tortura inquisicion. Volgens mij worden daar de martelwerktuigen getoond, die gebruikt werden door de kerkelijke rechtbank, De Inquisitie. Groeten Pa en Ma.
  2. Theo en Lenie:
    26 mei 2016
    Klein foutje plaatsnaam is niet Camplona maar Camplengo.
  3. Theo en Lenie:
    Hallo Paul, kleinfoutje de plaatsnaam is nietCamplona maar Camplengo