Dag 72 Gernika Lumo-Arteaga Derio.

19 mei 2016 - Derio, Spanje

Gisteravond gezellig gebabbeld met ene Martin uit Oostenrijk. Ik zag hem al de hele tijd met een enorme digitale camera bezig. Hij is professioneel fotograaf en maakt meer dan 200 foto's per dag. Hij is beter met de camera, ik met wandelen. Hij heeft zijn helle hielen kapot gelopen, terwijl hij pas in Irun is gestart. Ik heb m antibioticacompressen gegeven en op het hart gedrukt om goed uit te kijken met dit soort wonden. Hij trok wel effe wit weg toen ik hem mijn malheur van vorig jaar vertelde.
In de herberg weer de mazzel om met 3 Spanjaarden een kamer te delen. Ze groeten je niet eens en komen om 22.30uur met veel herrie de slaapkamer op (terwijl ik al een uurtje op bed lag). Vanmorgen was het dus aan mij om om 6.30uur met veel bombarie en licht aan in te pakken en te vertrekken. Kreeg een hoop Spaans naar mijn kop (geloof niet dat het aardig was) en heb in het Nederlands hele rotte dingen teruggezegd. Soms ook wel handig om een taal niet te verstaan.
Een hele natte dag vandaag, continu regen gehad, alleen laatste km was het droog. Vanwege het weer stevig doorgelopen. In het begin mooie bospaden langzaam klimmend omhoog, maar laatste 3/4 van de route langs grote wegen gelopen. Gelukkig weinig verkeer, maar niet erg fraai om te belopen. In totaal bijna 30km afgelegd en toch zo'n 800meter geklommen/gedaald. Na de zware voorgaande etappes was die hoogte nauwelijks te merken, omdat dat vandaag heel geleidelijk ging, nergens echt steil.
Onderweg niet veel foto's gemaakt, ik heb ze vandaag allemaal geplaatst.
Even na 14uur aangekomen in een enorm, voormalig seminarium. Er zitten diverse hotels en bedrijven in. Ik lig in een jeugdherberg, waar vooral veel sportstudenten komen. Achter het seminarium zijn vele velden en hallen voor allerlei sporten sport.
Deze lokatie ligt ca. een km van de pelgrimsroute af, staat niet in alle pelgrimsreisboekjes en er zijn daarom maar enkele andere pelgrims aanwezig.
Ontvangst hier was heel hartelijk. Meteen een eigen kamertje gekregen, rondleiding naar douche, toilet, keuken, algemene ruimtes, kantine enz. Om 15uur zat ik al aan een uitgebreid diner. Het is echt een onvoorstelbaar groot gebouw, alleen de herberg heeft al 90 slaapkamers, die alleen op de 2e verdieping liggen!
Wel de code voor de WiFi gekregen, maar die ligt er continu uit. Net na vele pogingen toch de foto's kunnen uploaden.
Ondanks goede poncho en regenhoes over karretje, toch behoorlijk verkleumd aangekomen en alles voelt klam aan. Het heeft dan ook behoorlijk geregend en temperatuur zit denk rond de 12 graden. Na douchen en een uurtje op bed liggen ben ik weer een beetje bij.
Het mooie is dat ik nu een km of 10 van Bilbao af ben. Ik probeer morgenvroeg ergens onderdak te krijgen in Bilbao en kan dan de rest van de dag de stad bekijken. Ik beslis morgen pas of ik er een dag extra blijf. Bilbao uit loop ik wss via een alternatieve route langs de Rio de Bilbao. Bij Portugalete kan ik dan met de 160 meter lange zweefbrug naar de andere oever. Het is een van de weinige nog functionerende zweefbruggen ter wereld en is door een leerling van Eiffel in 1893 gebouwd.
Maar meer hierover volgt komende dagen.

1. COR:
    19 mei 2016
    Hoi, daar ben ik weer! Ik hoop dat je warm wordt en morgen lekker door de zon kunt lopen. Hoe werkt een zweefbrug? Ik heb er nog nooit een gezien! Maar dat hoor ik morgen wel. De weersverwachting voor jouw omgeving is morgen warmer maar ook weer regen. Loop maar tussen de druppels door. Blij dat je benen en voeten het steeds nog goed doen! Blijf smeren!! Hartelijke groeten: COR
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Jammer van het regenachtige weer en de wat saaie route vandaag.
    Voor morgen alvast een fijne dag gewenst in Bilbao; aan het weer zal het vast niet liggen!
    Jacqueline
  3. Peter en Gerda:
    19 mei 2016
    Paul, geniet er morgen van.

Gr., genp.
  4. Jose:
    Hallo Paul,
    Nou heel vervelend dat je de hele dag in de regen hebt gelopen. Maar zo telezen gaat het verders heel goed.En ik dacht echt dat alleen de fransoese nare mensen zijn maar nu tref je ook nog nare spanjaarden.Ik zou zeggen niet veel energie in steken er zijn ook nog aardige mensen te ontmoeten en wat betreft de fotograaf,jou foto's zijn ook niet slecht hoor voor morgen weer toi,toi,toi.
    De groete oet Ees