Dag 71 Markina Xemein-Gernika Lumo.

18 mei 2016 - Gernika-Lumo, Spanje

Vanmorgen om 7uur opgestaan en ontbeten. Ook vandaag waren de meeste pelgrims al voor die tijd op pad.
Een iets eenvoudiger route gehad vandaag. Dat komt ook doordat de Camino del Norte nu ook werelderfgoed is via Unesco. Op het traject van vandaag was dat goed te merken, de moeilijke en modderige paden worden opgeknapt. Of dat goed is laat ik in het midden. Bij de foto's zit er een van een nieuw trappenpad (totaal denk 150meter zakkend), maar er worden ook paden geasfalteerd, vlak gemaakt e.d. Tja, niet mijn idee van een avontuurlijke route, maar sommige trajecten zijn echt bijna niet beloopbaar zonder maatregelen.
Ik zit nu echt in het binnenland en de zee is niet meer te zien (tot straks voorbij Bilbao). Vandaag was dat wel lekker, om door de bossen tenminste af en toe even uit de brandende zon te zijn.
Vandaag twee keer het pad kwijt geraakt. Een keer door slechte aanduiding, misschien ook vanwege het vereenvoudigen van de paden en route? De andere keer ben ik in een veelgebruikt trucje getuint; gemeentes die net buiten de route vallen willen nog wel eens routepijlen richting hun gebied aangeven. Toch al met al hetzelfde aantal km's gelopen als opgegeven in het routeboekje.
Na aanmelden bij de herberg en douchen weer vroeg gaan eten. Ook hier weer voor €10 een groots pelgrimsmenu met een biertje.
Na het eten al ff naar het centrum gelopen, maar pas om 16uur gaat hier alles open. Ik wil in elk geval de Guernica van Picasso gaan bekijken en maar het Baskisch museum. Maar in de gauwigheid zag ik dat er veel meer te zien is in het centrum.
Het weer is laat in de middag omgeslagen naar zwaar bewolkt en voorspelling voor morgen is lichte regen.