Dag 70 Deba-Markina Xemein.

17 mei 2016 - Markina-Xemein, Spanje

Het begint op de Camino Frances te lijken, vanmorgen om 5 uur vertrokken er al vele mensen voor de tocht naar Markina-Xemein (of verder). Ik was een van de laatsten, die even voor 7 uur vertrokken. Omdat de herberg boven het stationsgebouw van Deba ligt, heb ik op het perron ontbijt. Ontbijtspul vorige dag gekocht in de supermarkt.
Onderweg op de zware etappe ook maar weinig mensen gezien. Alleen wanneer iemand pauze houdt of wanneer je zelf pauzeert, kom je wel mensen tegen. De route vandaag was hoofdzakelijk door onbewoond gebied. Af en toe een klein gehucht of enkele woning voorbijgelopen. Vandaag ook meer het binnenland ingelopen en nauwelijks zee gezien. Wel tot 550 meter hoogte in de bergen gelopen. Totale stijging was vandaag bijna 1000 meter. Gelukkig grotendeels over asfalt, maar ook enkele moeilijke paden gehad.
Het lopen ging weer uitstekend, alleen met de laatste (steile) afdaling ging het wat moeizamer.
Het is trouwens een geluk dat het de laatste dagen droog is, met regen zou ik denk heel wat meer problemen hebben met de wandelkar. Wanneer ze hier een pad steil noemen, dan is dat ook echt steil en nog maar nauwelijks te belopen. Bij regen zou ik zowel bergop als -af wegglijden met het karretje. Zelfs nu, met droge paden vergt het veel concentratie om niet op je gezicht te gaan. Wel een blauwe dikke teen opgelopen, even niet goed opgelet.
Rond 14uur in Markina Xemein aangekomen en even op terras gezeten, omdat herberg om 15 uur opent. Vandaag als nr. 2 geregistreerd, ze hebben geloof ik 30 bedden hier.
Na douchen en kleren wassen, meteen weer gaan eten. Enorm veel gekregen voor een tientje; linzenschotel, gebakken vis met friet, toetje en een biertje.
Helaas alleen Fransen en Spanjaarden hier (tot nu toe). Ook de Spanjaarden hebben nauwelijks andere talenkennis, en babbelen alleen maar Spaans met elkaar. Vaak snappen ze je weer niet, wanneer je Engels praat. Maar gelukkig red ik me wel met eten, in de supermarkt e.d.
Morgen een redelijk pittige etappe naar Guernika. Ben hier wel benieuwd naar, schijnt een prachtig plaatsje te zijn met natuurlijk een hele bittere geschiedenis. Waarschijnlijk ga ik na Guernika, voor een tussenstop in Bilbao. Ook hier is het nodige te zien en een rustig dagje is nu welkom. Vanaf Bilbao worden de etappes trouwens een stuk vlakker.
Ik denk er steeds meer over om de del Norte door te lopen en de Primitivo niet te doen. Ik ben al links en rechts aan het informeren of je vanuit de del Norte door kunt lopen naar Muxia. Vervolgens dan naar Finistere en van daar uit pas maar Santiago. Dat zou een ideale route zijn en spaart enkele dubbele etappes uit.