Dag 68 Donastia/San Sebastián-Zarautz.

15 mei 2016 - Zarautz, Spanje

Geen geweldig onderdak gisteren. Het was een particulier die een appartement op de 3e verdieping verhuurde per kamer. Wel redelijk geslapen en kunnen douchen, maar ben de was nu pas aan het drogen. Ik heb bij de super brood, kaas en worst gehaald en dit zowel s'avonds, als s'morgens bij het ontbijt gegeten.
Vanmorgen al vroeg op pad gegaan, ik vertrok om kwart voor 7. Blijkbaar gaan dan de uitgaansgelegenheden dicht in de stad, want ik kwam aardig wat aangeschoten volk tegen. Meteen al gestart in de regenponcho. Tot zowat 11uur wat regen gehad. De afgelopen nacht had het echter flink geregend en sommige paden waren nogal modderig. Het vergt soms veel concentratie en vooruitzien op de smalle, rotsige paden. Op de Camino del Norte is een wandelkarretje een zeldzaam verschijnsel. Er zijn mensen die beweren dat ze er hier nog nooit een gezien hebben. Nou ja, iemand moet de eerste zijn hé!
Ook vandaag weer veel langs de kust gelopen, twee heuvelruggen over. Het probleem is dat je hier aan de kust voor ieder riviertje weer compleet moet afdalen en op de andere oever weer klimmen.
Vandaag bij Orio die afdaling/klim gehad.
De Spanjaarden vielen me overigens ook nogal tegen qua vriendelijkheid, maar dat blijkt vooral zo in de grote steden te zijn. De plattelanders zijn een stuk aardiger.
Blijkbaar is het dit jaar zeer druk op de del Norte, de albergues zijn vrij snel vol geboekt. Ik zie ook op de plaatsen met ver zicht op de route, veel mensen lopen. Onderweg haal ik ook wel mensen in of wordt zelf ingehaald. Hoofdzakelijk zijn het Spanjaarden.
Helaas is het weer nogal nat nu, er zijn maar zelden overdekte plekken om te pauzeren. Vandaar ook vandaag weer redelijk vlot gelopen en om 14uur in Zarautz aangekomen. Albergues vol, jeugdherberg ook al vol en nu in een pension ondergebracht. Weer relatief duur met €25,-. Ik ben wel om 15uur al uitgebreid gaan eten, dat vind ik beter dan 21uur s'avonds. Het is gebruikelijk dat de restaurants tussen 16 en 21 uur sluiten. Vanavond eet ik nog wat stokbrood met kaas en morgenvroeg vanaf 7uur kan ik ontbijten in het pension.
Morgen vertrek ik denk om 8uur Naar Deba, dat is ca. 23km.
Ik hoop dat ik daar wel plek vind in de albergues.

1. Jacqueline:
    15 mei 2016
    Hoi Paul,
    Jammer dat de herbergen al vol zitten op de route. Het is nog best vroeg in het jaar. Wellicht de invloed van het heilig jaar?
    Voor morgen wens ik je mooi weer, een fijne route en een plekje in een leuke herberg, en leuke contacten natuurlijk.
    Tuurlijk gaan ze zich deze pelgrim (met karretje) herinneren ;-))
    Ps: zelfs met donkere wolken weer indrukwekkende fotos (maar geen selfie?).
    Jacqueline
  2. Liliane Pieters.:
    15 mei 2016
    Hoi Paul.
    Wat fijn dat het zo goed nu met je gaat, en dat je er van geniet.
    Las nu op facebook dat een Diny Patelski uit voerendaal ook te voet naar Santiago loopt en vermist wordt.
    ik ken haar persoonlijk heel goed.
    Ze was in het stadje St Jean-Pied-de-Port voor het laats gezien,
    en is nu spoorloos.
    Google maar eens .
    Nouw Paul ik wens je nog veel wandel genot en geniet maar van alles.
    Groetjes uit het Heuvelland.
    Liliane pieters
  3. Theo en Lenie:
    16 mei 2016
    Hallo Paul, hier hebben we tweede Pinksterdag gehad, het was redelijk weer maar wel koud. Klei foutje het opschrift van de etappe vandaag heeft dezelfde naam als gisteren. Het verhaal is duidelijk anders als gisteren met toch weer meer positief nieuws, ook aan spanjaarden moet je wennen. we hwbben weer genoten van je prachtige foto's met het bijbehorende commentaar over de slechte paden en de mooie uitzichten.
    We wensen jou voor morgen weer veel wandel en worstel plezier met je wandelkar over de slechte paden en uitgespoelde rotsblkken. Groeten Pa en Ma.