Dag 66 Ascain-Irun.

13 mei 2016 - Irun, Spanje

Hola amigos,
Vandaag om 13.00 uur Frankrijk verlaten en Spanje binnengewandeld!
Ik zei het gisteren al, in Ascain is sinds een jaar een pelgrimsonderkomen direct naast het toerismebureau. Ik heb hier zeer goed geslapen en ben pas om 7.30uur opgestaan. Naast de refugio kun je trouwens een plat du jour eten voor €9,-.
Al met al is het stukje Saint Jean Pied de Port naar Irun zeker aan te raden. Met een reservering in Bidarray zijn de kosten binnen de perken te houden.
In het restaurant schrok ik even van hakenkruizen op de haard. Het blijkt echter vanuit de oudheid een Baskisch kruis te zijn. Tegenwoordig beelden ze het Baskisch kruis anders uit, een kruis van vier druppelvormige vleugels. Ergens wel bizar dat Duitsland, onder Hitler en met goedkeuring van Franco, Guernika bombardeerde. En dat met de symboliek van ditzelfde hakenkruis.
Zo leer je weer eens wat op pelgrimsreis.
Om iets na achten ben ik vertrokken voor de 20km van vandaag. Ik had gehoopt wat te kunnen treuzelen en pauzeren onderweg. Vanwege de vele regen vandaag echter stevig doorgelopen. Wel in Urrugne mijn Franse snurkende vriend getroffen en een bakje koffie gedaan. Snurker is gisteren al naar Urrugne gelopen en zit er een beetje doorheen. Vandaar dat ie vandaag een rustdag neemt. Hij gaf aan om in 30 dagen naar Santiago te willen lopen. Ik heb zo het vermoeden dat dat niet gaat lukken, het is nog bijna 900km!
Ondanks de regen toch een goede dag gehad. Prachtig om de wolken tegen de Pyreneeën te zien "botsen". Bovendien een goede test gehad voor poncho en regenhoes van de kar. Beiden hebben het uitstekend gedaan.
Misschien wel symbolisch, maar net op de grensbrug Frankrijk/Spanje was het geheugenkaartje van mijn fototoestel vol. De andere geheugenkaartjes zitten diep onder in de wandelkar, dus maar enkele foto's met de telefoon gemaakt.
Irun is, mss ook door de regen, niet zo'n mooie stad. Door de regen ben ik direct doorgelopen naar de herberg. Ik was er al om 14uur, terwijl ie om 16uur pas opengaat. In een café op de hoek koffie gedronken en gewacht. In café nog 2 pelgrims ontmoet, een Spanjaard en een Canadees, die ook wachten op het opengaan van de refugio.
Uiteindelijk waren er om 16uur slechts 6 pelgrims. Vanwege mijn karretje lig ik in de noodvoorziening van de refugio in de kelder. Ze hebben hier 20 extra bedden voor grote drukte.
Beheerder hier is een zekere Hans uit Nederland. Dat is wel makkelijk qua taal, knap dat ie daarnaast ook Frans, Spaans, Duits en Engels spreekt.
Vanavond moet ik op zoek naar eten, er is hier in de buurt wel een restaurant met pelgrimsmenu, maar dat gaat pas om 20uur open.
Morgen vanaf 6.15uur is er hier wel ontbijt en om 8uur wordt je buitengezet.
Vanwege een behoorlijk pittige etappe morgen en wss regen, vertrek ik vroeg. Ik heb 23km gepland en het hoogteverschil is meer dan 800meter. Onderweg kan ik nog kiezen uit een moeilijke en een wat eenvoudigere route. De moeilijke route (of te wel de alpinistenroute) heeft het fraaiste zicht op de zee. Bij heel slecht weer kan ik trouwens ook nog de fietsersroute nemen, die is nagenoeg vlak, maar niet zo fraai.

1. Jacqueline:
    13 mei 2016
    Hallo Paul,
    Ondanks de regen zijn het toch weer hele mooie foto's geworden; laten we hopen dat de zon die door de wolken piept symbolisch is..
    Hopelijk in Spanje wat meer vis op het menu?!
    Hier waait het hard en is het behoorlijk afgekoeld.
    Fijne dag morgen; en ook wat mede pelgrims.
    Jacqueline