Dag 57 Saint Sever-Beyries.

4 mei 2016 - Beyries, Frankrijk

Vandaag voor het eerst de Pyreneeën gezien en dat heeft indruk gemaakt. Te voet ben ik er nog 90km vanaf en in vogelvlucht zal het denk 60km zijn. Immens groot als je ze in de verte ziet liggen. Ik denk dat het weer gunstig is vandaag voor de zichtbaarheid, zonnig en helder.
Gisteren met in totaal 9 mensen in de refugio van Saint Sever. Met Claude, Cecile en Christian in restaurant gaan eten, alwaar ook een Vlaamse en een Nederlandse pelgrim zaten te eten. Ik was wel blij om effe Nederlands te kunnen spreken, maar ben hun namen kwijt. Misschien zie ik ze later nog wel terug.
Ook met zijn vieren vanmorgen vertrokken naar Hagetmau en Beyries. In Hagetmau zijn Cecile en Christian opgehaald door dochter van Christian. Christian is pas uit Mont de Marsan vertrokken en heeft grote problemen met zijn rugzak. Vandaag gaat ie voor een nieuwe rugzak en brengt zijn dochter hem terug op de route, naar de refugio in Beyries. Samen met Claude heb ik de volle 30km gelopen naar Beyries. Cecile gaat even naar huis en gaat later verder met de tocht naar Saint Jean Pied de Port.
Prachtige route vandaag met behoorlijk wat klimmetjes en afdalingen. In totaal meer dan 80 foto's gemaakt, dus dat is wat selecteren voor de website.
Al om 7uur vanmorgen vertrokken en rond 15uur in refugio aanbeland. Zeer rustig gelopen en de benen zijn weer als vanouds. Wel moe na afloop, maar totaal geen klachten.
Het valt me op dat hier in Zuid Frankrijk het leven echt relaxed is, nauwelijks gehaaste mensen, auto's geven je voorrang, mensen groeten vriendelijk. Maar het is dan ook wel een feestje om hier te wonen denk, prachtige omgeving!
In Beyries zijn geen voorzieningen, zoals winkels of een café. Wel is er hier een aardige voorraad proviand, dus verhongeren zullen we niet. Christian gaat bovendien vanavond koken dus dat is helemaal mooi.
Morgen doen we een korte etappe van 17km naar Orthez. Waarschijnlijk vroeg vertrekken, want het wordt blijkbaar 28graden. In Orthez is veel te zien en er is heel wat horeca, dus daar krijg je wel een middag doorgebracht.
Ook via iemand van Santiagogenootschap in Saint Sever beklag gedaan over het weigeren van 2-daags verblijf in refugio in Roquefort. Pierre wordt in elk geval op zijn vingers getikt, dat ie hier in t vervolg wél gehoor aan moet geven en niet meteen non moet verkopen. Voor toekomstige pelgrims met voet- of andere ongemakken een goede zaak denk.

1. Jacqueline:
    4 mei 2016
    Hey Pelgrim,
    Dit is het "doel" he?
    De ontmoetingen, de fysieke uitdaging en de omgeving en niks moeten.
    Fijne wandeldag morgen.
    Jacqueline