Dag 56 Mont de Marsan-Saint Sever.

3 mei 2016 - Saint-Sever, Frankrijk

Gisteren de dag afgesloten met etentje Cecile en Claude. Best lekker dat biologische voer; basmatirijst met olijven, champignons, aubergines, knoflook en sausje. Ook t biologische speltbiertje smaakte uitstekend.
Foto spreekt denk wel voor zich, gezellige avond!
Best goed geslapen in Mont de Marsan, wel al vóór 6 uur wakker o.a. doordat refugio aan n drukke weg ligt.
Gisteren het boek dat ik bij me had uitgelezen en in de refugio achtergelaten. Mogelijk komt er nog n Nederlander voorbij die wat wil lezen?
Om acht uur op pad, even langs n bakker voor brood en begonnen met 4km de stad uit. Een gruwelijk vervelend stuk langs een zeer drukke weg en ook deels langs bouwmarkten, supermarkten enz.
Gelukkig na die vervelende km's een hele fraaie route gelopen, door prachtige plaatsjes en een heel stuk over een mooie panoramische veldweg.
S'morgens gestart met bewolkt, fris weer, maar na de middag in T-shirt gelopen en behoorlijk wat zon gehad.
De route was vandaag ongeveer 20km. In de middag om 14.30 aangekomen in Saint Sever. Via tourismebureau lig ik nu in cloître des Jacobins, een refugio in klooster.
Het is in de loop van de middag aardig druk geworden, ik geloof dat er nu zo'n 10 pelgrims aanwezig zijn hier. Je merkt dat je Saint Jean Pied de Port nadert, daar komen ontzettend veel pelgrims bijeen voor de oversteek naar Spanje. Een paar dagen geleden zag ik statistiek van het aantal pelgrims per jaar, je ziet dan dat in een heilig jaar het aantal zowat verdubbelt t.o.v. het voorgaande jaar. Wanneer dat dit jaar doorzet, zouden er wel eens 500.000 pelgrims kunnen aankomen in Santiago.
Waarschijnlijk heb ik een goede keuze gemaakt met de del Norte, waar veel minder pelgrims voor kiezen. Op de Camino Frances wordt t denk knokken voor n slaapplaats dit jaar.
Straks hier in t stadje een restaurant zoeken om te eten. Het is ook afscheid van Cecile, die morgen terugloopt naar Mont de Marsan, een paar dagen naar huis gaat en daarna de paar etappes naar Saint Jean Pied de Port loopt. Ik heb nog geen pelgrim ontmoet die ook de del Norte loopt, maar velen zullen die pas in Irun (Spanje) starten denk ik.

1. Jacqueline:
    3 mei 2016
    Hoi Paul,
    Aan de selfie en de blog lees ik af dat het lopen je erg goed afgaat en bevalt. Dat is fijn; houden zo .
    Jacqueline
  2. Theo en Lenie:
    3 mei 2016
    Hoi Paul
    Het is weer een mooie dag geweest , met mooi weer
    Vandaag was het wat frisser Gister was het mooi en heb ik veel in de tuin gedaan
    Morgen volksdansen en s,avonds dodenherdenking 4 mei !
    Met Hemelvaartsdag beloofd het mooi weer te worden
    Ik hoop voor jou dat alles zo goed blijf gaan en dat er steeds plaats is in de herberg !
    Met hartelijke groeten van Pa en Ma Welterusten !!!!!!