Dag 54 Roquefort-Bostens.

1 mei 2016 - Bostens, Frankrijk

Bonjourkes beste volgers,

Vervelend manneke, die Pierre. Maar hij heeft wel goed gekookt. De herberg op zich is ook fantastisch, alleen vervelend dat er zo'n soort politieagent je allerlei regeltjes oplegt, schoenen beneden bij de trap, jas ook, kar natuurlijk ook. Dus aardig wat trap op/trap af moeten slepen. Pierre heeft zowat alle pelgrimstochten gelopen en vond zichzelf heel wat. Maar dat ik, in mijn toestand, de Camino del Norte ga lopen vond ie ridicule. Begint dan te vertellen hoe hoog ik moet klimmen, dat etappes soms 30km zijn enz. Dat is info die ik al door en door ken. Maar dat ie dan, na mijn etappe van 37km naar Roquefort, vertelt dat ik geen 2e dag mag blijven (omdat ik me gewoon wat vermoeid voel en preventief effe wil rusten) vind ik dan weer ridicule.
Het was wel gezellig met de 4 andere pelgrims in de refugio. Ze vertrekken vandaag alle 4 naar Mont de Marsan op ca. 27km. Ik ga daar morgen pas naar toe. Vandaag ca. 9km gelopen naar Larousse, vlakbij Bostens. Ik voelde me vanmorgen weer in topconditie, maar zal toch maar effe rustig aandoen. Het zou me trouwens niet verbazen, wanneer ik straks Thomas de Duitser nog inhaal. Hij vertrok vanmorgen ondanks behoorlijke pijn in zijn rechterenkel. Hij heeft net als ik dus een infectie in zijn linkerknie gehad. Ik herken het heel goed, dat je op een heel bewuste manier moet lopen; door t iets ontzien van linkerknie, ga je rechterbeen meer/verkeerd belasten en krijg je net daar problemen mee.
Mijn eigen benen en knie zijn tot op heden nagenoeg probleemloos. Op de heel lange etappes, wanneer ik echt vermoeid raak, betrap ik me wel eens op niet juist lopen. Af en toe wel flinke spierpijn in bovenbenen en kuiten. Door af en toe op sandalen te lopen, zien mijn voeten er (zeker vergeleken bij vorig jaar) helemaal top uit! Nog steeds slechts één blaartje.
Hier in Larousse een prachtige refugio (zie foto's), opgezet door een commune en donativo (je mag zelf bepalen wat je betaald). Ze hebben hier een geitenboerderij en verkopen melk en kaas van die beestjes.
Ik heb overigens nog niemand gezien. De deur was open en er lag welkomstbriefje. Ik was immers door Pierre aangemeld. Normaal gaat t hier pas om 16uur open. Rond die tijd komt er ook iemand langs voor de stempel in credential. Om 19uur kan ik mee-eten. Of er hier vanavond meer pelgrims verblijven weet ik niet, zal dat straks wel horen.
Morgen dus 20km naar Mont de Marsan, waardoor ik weer n dagje voorloop op mijn planning (bij kaartje op deze website). Vanaf de refugio hier is t nog ca. 155km naar Saint Jean Pied de Port (dat vlakbij de Spaanse grens ligt. Volgende week zondag kom ik daar waarschijnlijk aan. De Pyreneeën zijn al een paar dagen eerder te zien.
Vanaf Saint Jean Pied de Port is het nog (waarschijnlijk) 4 etappes door Pyreneeën langs Frans/Spaanse grens alvorens ik echt Spanje binnenkom nabij Irun.
Het weer was vandaag overigens weer top, beetje frisjes nog, maar volop zon. Komende week blijft t zonnig en gaat de temperatuur naar 28 graden! Vanaf zaterdag pas kans op regen.
Hopelijk inmiddels ook beter weer in Pays Bas!?

1. Jacqueline:
    Hallo Polleke,
    Leuke adresjes daar onderweg.
    Jammer dat die Pierre jou vertelt wat je moet doen en laten met deze tocht. Je gaat hartstikke goed, dus laat m lekker kletsen.
    Dat wou ik je nog vragen; bevalt het om minder spullen mee te nemen; heb je nog iets gemist?
    Als er vanavond geen pelgrims meer komen dan kan je in ieder geval lekker rustig slapen; en dan uitgerust op weg naar Spanje en de bergen.
    Hier nu een strakblauwe lucht en warm zonnetje (wel uit de wind).
    Groetjes weer!
    Jacqueline
  2. Paul:
    Update:
    Net is Cecile hier gearriveerd, dus toch wat gezelschap. Grappig is dat ze heel bezorgd informeerde naar mijn knie. De mevrouw die hier de herberg runt had van Pierre uit Roquefort begrepen dat er een pelgrim met knieproblemen zou arriveren. Zo gaat een verhaal zijn eigen leven leiden. Leuk is wel dat straks de voorzitter van de associatie van St. Jacques hier, persoonlijk de gereserveerde maaltijd komt brengen bij het slachtoffer. Mijn dag is helemaal goed!
  3. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    Hallo Paul,

Pierre was er bij mij ook, een echte gastheer.

Geniet ervan im Spanje is alles anders.
    Een pelgrimsgriet van Dannis
  4. Jose:
    1 mei 2016
    Hoi Paul,zo te lezen gaat het goed met lopen en lig je aardig op schema,tja die Fransen blij ft een raar volk maar gelukkig kom je ook aardige mensen tegen,steeds prachtige foto's en hopelijk blij ft het weer goed.Geniet van al het mooie om je heen slaap wel en voor morgen weer gezond op en toi,toi,toi voor onderweg.
    Groetjes José