Dag 52 Brouqueyran-Captieux.

29 april 2016 - Captieux, Frankrijk

Het was gisteravond inderdaad wel fijn om een Engelssprekende Française in huis te hebben. Mevrouw en meneer van het kasteel zijn al behoorlijk op leeftijd en spreken totaal geen Engels. Wel gastvrij onthaald en korte rondleiding door kasteel gehad. Er zit o.a. Een prachtige notenhouten kapel in. Die is al eens gerenoveerd vanwege houtworm, maar dreigt er nu weer door aangetast te worden. Het is ook onbegonnen om zo'n kasteel te verwarmen/conditioneren.
Op mijn kamer een oude luchtfoto gevonden van t kasteel en deze hier op de site geplaatst. Ik weet niet of ie er wel of niet opstaat, maar bij maken foto voorgevel kasteel kwam er net n straaljager over.
Lekker gegeten in kasteel; soepje, roti, salade met kaas en toetje.
Al vroeg gaan slapen, meneer en mevrouw staan al rond 5uur op. Ze hebben het dan ook behoorlijk druk met zo'n kasteel. Cecile en ik mochten wel tot 7uur uitslapen.
S'morgens heerlijk sterke koffie gehad en ontbijt met brood en jam (standaard in Frankrijk). Rond 7.30uur al op pad. Samen met Cecile vertrokken, maar na n paar km alleen verder gegaan (ik loop n stuk sneller). Eerste km's naar Bazas behoorlijk beroep/bergaf, eerst onverhard rond n grote vijver, later asfalt door t bos. Bazas was vandaag eigenlijk de enige bewoonde plaats onderweg. Hier de kathedraal bekeken. Zoiets bouwen ze tegenwoordig niet meer! Vanaf Bazas ca. 20km over een vrijwel recht bospad/graspad gelopen met af en toe een boerderij. Een verademing na alle asfalt, maar op den duur wat saai. Onderweg 2 pelgrims tegengekomen, die voor de verandering eens de andere kant uit lopen, ene Theo uit Eindhoven en een man uit Duinkerken. Verder niemand gezien onderweg.
Na 30km in Captieux aangekomen. Hier blijkt de herberg al afgeladen vol te zijn en heb ik m'n tentje in de tuin opgezet. Grote ergernis is dat Jut en Jul (t Franse echtpaar met die snurkende kerel) weer hier is. Daarnaast Thomas de Duitser, Erik de Fransman, t Franse stel Astrid en Michel en Theo de Nederlander (die al enkele dagen voor me liep).
Gekozen voor snurkvrij overnachten dus.
Voor morgen staat eigenlijk n zeer lange etappe tot Roquefort op het programma van 34km. Maar gelukkig n adres halverwege gekregen en toch maar een keer gereserveerd.
Nu vanavond gaan we bijna allemaal hier in n restaurant eten voor €16 per persoon.
Morgen trouwens weer verder over dat graspad/bospad, in het verlengde van pad van vandaag.

1. Marco:
    29 april 2016
    Het wordt dus tijd voor een cursus Frans begrijp ik uit jouw verhalen. En als die klaar is wordt het viva espagna, ook daar zullen ze niet veel engels spreken. Ben zeer benieuwd naar foto's die gaan komen als het wat bergachtiger wordt. Veel plezier Marco
  2. COR:
    29 april 2016
    Hoi Paul, kun je in dat tentje toch lekker warm worden? Van de snurker heb je in dit geval geen last. Hoe koud zijn de nachten in de omgeving waar je nu loopt? En de dagen? Ik ben nieuwsgierig of je de etappe morgen gaat halveren, maar dat lees ik morgenavond wel. Slaap lekker! Groetjes; COR