Dag 50 Pellegrue-La Réole.

27 april 2016 - La Réole, Frankrijk

Bonjourkes,

Vandaag de 10e dag echt gelopen en totaal nu ca. 250km afgelegd. Nog eens zo'n afstand en ik zit al aan de Spaanse grens.
Super mooi weer vandaag, zonnig en in T-shirt gelopen. Komende dagen blijft het hier waarschijnlijk mooi weer, alleen donderdag kans op regen.
Gisteren gezellige avond gehad met Thomas uit Duitsland. Omdat er geen restaurant meer is in Pellegrue, inkopen gedaan bij de supermarché en dat in de herberg opgegeten. S'avonds na een uur of acht zie je niemand meer op straat in Pellegrue, ook t café sluit al om 19uur. Dus maar wat gebabbeld over de toestand in Frankrijk, Duitsland en Nederland en natuurlijk wat pelgrimservaringen uitgewisseld. Rond 22uur plat gegaan, nog effe gelezen en geslapen. Slecht bed dit keer, een stang middenover onder de matras en zowel richting hoofd, als richting voeten een kuil in bedspiraal.
Om 8 uur vertrokken, na een kop koffie in t plaatselijk café. Op enkele stukjes door de wijngaarden na, een volledig asfaltparcours vandaag. Ik hoop op wat meer paden de komende etappes.
De etappe starte niet echt fraai, door wijnvelden, die zijn hier nogal vlak. Ook weer weinig bewoonde wereld onderweg. Gelukkig wel Thomas onderweg n paar keer tegengekomen en kennis gemaakt met Cecile, n Française uit Bordeaux. Zij loopt van Limoges naar Saint Jean Pied de Port. Ook diverse keren tegengekomen onderweg, ze spreekt zeer goed Engels, dus valt er wel wat te vertellen.
Al gaande werd de omgeving toch wel fraai, je kunt meteen zien dat je in een wat rijkere streek komt, huizen zijn perfect onderhouden!
Onderweg weer prachtige kerkjes gezien, die meestal (helaas) wel gesloten zijn.
Tegen 16uur gearriveerd in La Réole en Office du tourisme opgezocht voor een slaapplaats. Schande dat een plaats als deze geen herberg voor pelgrims heeft. Ik ben nu in n Chambre d'hôtes aanbeland voor 45 euries (t goedkoopste).
Na douchen nog effe de stad ingelopen, maar na de 26km van vandaag te moe om nog veel te lopen. Er zit ook behoorlijk wat hoogteverschil in t stadje, steile straatjes en lange trappen.
Ik heb wat groenvoer en pasta ingeslagen om hier straks op te eten. Er zijn hier wel restaurants, maar die zitten in hoge prijsklasse.
Morgens steek ik hier La Garonne over en ga waarschijnlijk naar Brouqueyran voor overnachting in alweer n kasteel. Maar dat volgt morgen weer.
A ja, Jacquelientje ... vanwaar dat oranje shirtje? Ik volg sinds 2 weken t nieuws niet meer hoor! Toevallig nog vernomen dat Prince niet meer is, maar voor de rest ...???

1. Jacqueline:
    Hoi Pelgrim,
    Je gaat als een speer; per dag gemiddeld 25 km met heuvels..
    Goed te horen dat de franse talenkennis niet altijd tegen valt.
    Het oranje t shirt was ter ere van koningsdag ;-). en dan hou ik verder op over Nederland.
    Ik wens je een beter bed, morgen meer onverharde paden en een lekker zonnetje (hoewel die poncho best goed stond...)
    Groet
    Jacqueline
  2. Paul:
    27 april 2016
    Natuurlijk ja, de bolle is nu koning! Ik moet er nog steeds aan wennen dat we dat op een andere datum vieren! Tevens heb ik nu een leven als God in Frankrijk en die prevaleert boven de koning van n kouwe-kikker-landje hé!?
    Van de poncho kan ik mogelijk nog een parasol maken!
  3. COR:
    27 april 2016
    Hoi Paul, wat heb je er al een lekkere afstand opzitten! Over blaren heb ik nog niks gehoord, dus ik neem aan dat ze er dan ook niet zijn. Houwen zo!! Geniet maar van de temperatuur want hier is er niet veel aan. Maar volgende week ga ik met 'n paar andere vrouwen naar Italië, 't moet al gek zijn als het daar niet wat warmer is. Hou ook moed wat de herbergen betreft, volgens mij wordt dat beter als je Zuidelijker komt. Als ik terug ben van vakantie zou jij dus al in Spanje kunnen lopen! Tot morgen, groetjes; COR
  4. Theo en Lenie:
    Hoi Paul.
    het weer is bij jullie beter dan hier.Dus wil ik daarmee wel ruilen
    De verjaardag was van pap was heel rustig die hadden we ook voor jou vertrek gevierd
    Gisteren kwam over L 1 Dat Gert Leers de oud burgemeester van Maastricht as Zondag samen met zijn broer op de fiets naar Compastella vertrekt Dus misschien ontmoet je hun nog [ho ho]
    De ontmoetingen zijn wel leuk he !
    Ik hoop voor jou dat je nog Vele leuke mensen en dingen ontmoet en Dat wij van je verhalen kunnen genieten !
    En wens je weer mooie dagen Lieve groetjes van Pa en Ma
  5. Bert:
    28 april 2016
    Hallo Paul,
    Met een paar muisklikken ben ik van een onbekende thuiszitter een volger. Na die zware knieval die je vorig jaar op de camino moest maken, ben je dit jaar met frisse moed weer op weg gegaan. Zelf moest ik vorig jaar in Bilbao stoppen ivm met blessures. Ik ben benieuwd hoe het is, zoals jij, om de draad weer op te pakken. Als ik het zo lees heb je smaak weer helemaal te pakken.
    Gefeliciteerd ook: je bent de nul-meridiaan overgestapt en loopt nu op het westelijk halfrond. Nog een graadje of 8 en je bent in Santiago. En omdat je Greenwich toch voorbij bent kun je ook in Engelse mijlen gaan rekenen. Dat loopt een stuk makkelijker als je tegen de kilometers zit aan te hikken,
    ik wens je een mooie camino