Dag 45 Périgueux-St. Astier.

22 april 2016 - Saint-Astier, Frankrijk

Bonjourkes beste volgers,

Ik zat me daar toch heel alleen 21 april te vieren in Périgueux! Enigste pelgrim aldaar in een herberg met zeker 8 bedden. De hospitaliera ging er om 17.30uur ook nog eens vandoor. Ik had het rijk helemaal alleen en moest s'morgens ook afsluiten en de sleutel in de brievenbus droppen.
Ik zei het gisteren al, Périgueux is echt een grauwe stad met zeer veel leegstand, slechte staat van huizen, wegen en trottoirs. Eerst dacht ik dat er massa's pelgrims rondliepen, allemaal met een flinke rugzak. Het viel me wel op dat daar geen Jacobsschelp aan hing. Nu blijken dit de daklozen te zijn. S'avonds nog effe een poging gedaan om de stad in te lopen, maar voelde me wat unheimlich. Op diverse plekken samenscholing van deze rugzakkers met drank en overige drugs. Na een halfuurtje dus maar een maaltijd gaan opwarmen in de herberg. Uit verveling mijn baard/snor geschoren en al net na 20uur plat met een boek.
Vanwege t vroege slapen al om 6uur opgestaan, ontbijtje met koffie (!) gemaakt, ingepakt, de tent afgesloten en rond 7.30 op pad.
De eerste km's van de etappe, door Périgueux, waren niet de moeite waard. Al gauw kwam ik erachter dat ook hier de route sinds kort is aangepast (wel uiteindelijk even lang, 26).
Bij Chancelade werd de tocht fraai, vanwege de abdij aldaar (zie foto's) en ook vanwege fraaiere omgeving.  De paden werden wel zeer pittig, óf steil bergop, óf steil bergaf.
In Gravelle, halverwege lange pauze gehouden met een grote bak koffie en vanaf hier een vrij vlakke route langs rivier de Isle gevolgd naar St. Astier. Voor pelgrims en fietsers ligt er een fraaie nieuwe brug over l'Isle.
In St. Astier effe het oude centrum en de kathedraal bezocht en vervolgens begonnen aan een flinke klim richting mijn slaapplaats voor vannacht, dik een km. buiten t stadje. Vannacht ben ik kasteelheer in Chateau Puy Ferrat!
Echt n fantastisch mooi kasteel, met ook binnenin de sfeer van een eeuw geleden. De kasteelheer is wel n beetje n rare snuiter, n soort hippie. Ik was al een halfuur aan t zoeken naar m, terwijl alle deuren gewoon openstonden. Effe een korte rondleiding gehad door t kasteel. De keuken mag ik gebruiken en ik kan n bed en badkamer uitzoeken. Tot nog toe wel het fraaiste verblijf! En dat voor 16 euries. De kasteelheer blijkt een zoon van de eigenaar te zijn. Net even met hem mee gereden naar de stad om wat boodschappen te doen. Een heel aardige en continu lachende figuur, die het kasteel zo goed mogelijk onderhoud. Verfwerk, timmerwerk, de verwarming, het sanitair, elektra, grasmaaien, tuinonderhoud enz. Zijn vriendin doet de schoonmaakklussen. Ik heb heel wat info over het kasteel gehoord, maar beperk me hier effe tot het bouwjaar; rond 1550 gebouwd. Op een A3-tje heb ik nog wat info gekregen, mooi is dat het kasteel het hele jaar door gewoon openbaar te bezoeken is.
Jammer genoeg ziet het er naar uit dat ik de enige gast ben vanavond. Ik moet me wel effe verdiepen in een van de volgende etappes, die van Mussidan naar Saint Foy la Grande, die is 33km. En dat is me te ver. Mogelijk kan ik buiten de route iets vinden of anders wordt t de camping (op ca. 20km afstand).

1. Marco:
    22 april 2016
    Hoi Paul, berichtje uit Belgie, even weekend weg met sotbal team. Ik ben op de motor, onderweg ook prachtige plaatjes hebben kunnen maken maar dan moet je wel iedere kilometer stoppen. Nog niet zo'n slecht idee dat te voet gaan.
  2. Jacqueline:
    Hallo Paul,
    Goh dat is echt afzien, de behuizing vandaag ;-)
    Maar wel jammer dat je in je uppie zit. Niet heel gezellig.
    Volgens mij zit je in het gebied waar heel veel eenden worden opgemest. Iets van gezien?
    Succes weer voor morgen!
    Jacqueline
  3. Pierre:
    22 april 2016
    Fijne verslagen Paul, je houdt het tempo erin met lopen merk ik. Wens je veel plezier en mooie dingen op je pad.
    Groetjes Pierre
  4. Paul oet Sjinne:
    hallo Paul,
    wederom een mooi reisverslag met foto's van de abdij en van het kasteel met z'n torens. Heb je geheime kamertjes, vluchtgangen en kerker(s) al gevonden? Zo'n kasteel is een unieke belevenis, zeker om daar te overnachten... van pelgrim naar kasteelheer in 1 dag/nacht. Verstandig van je om morgen een tussenstop in te lassen, beter niks overhaasten! Een fijne voortzetting van je reis, wenst je Paul oet Sjinne
  5. Theo en Lenie:
    22 april 2016
    Hallo Paul, Hier weer eens een berichtje uit Eys, bij ons gaat alles prima met de katten en het huis. Daar hoef je geen zorgen over te hebben. Met jou gaat het ook prima, dat blijkt wel uit je verhalen en vooral de foto's, die zijn werkelijk prachtig en dan samen met jou commentaar is het een plezier om alles te zien en te lezen.
    We wensen je een fijne voortgang van je tocht naar Spanje.
    Ook wensen we jou ook nog veel fijne ontmoetingen van allerlei soort mensen en pelgrims. Groeten Ma en Pa.
  6. Theo en Lenie:
    24 april 2016
    Hoi Paul,
    Het weer zit niet altijd mee begrijp ik uit je berichtjes.
    nu is het hier ook erg koud en dat word nog erger komende week
    Maar verder is het wel afwisselend voor jou . Zelfs een nacht kasteel
    heer geweest!
    Het verloop allemaal wel goed maar neem geregeld maar een vrije dag dat verdien je dan wel
    Wij zijn Wezen kaarten bij tante Jaantje Ik moetje de groeten doen van hun allemaal
    En ook nog kopjes van Barrak en Saar Die maken het goed ,maar missen hun baasje wel
    Het is al laat en ga ik nu maar slapen Tot de volgende keer Groetjes Ma & Pa