Dag 39: Rustdag Limoges.

16 april 2016 - Limoges, Frankrijk

(Ik begin met dag 39, tel de dagen gewoon door als vervolg op 2015).

Het is vreemd om zo ineens patsboem weer in Limoges te zijn. Enerzijds gaat dat met een busreis van 14uur (1 uur vertraging in drukte Parijs) veel te snel, ik heb er te voet immers 38 dagen over gedaan. Anderzijds is 14 uur in de bus met maar enkele korte pauzes zeer lang en vermoeiend. Het mooie is dat het wel spotgoedkoop is (voor 28 euries leg je deze afstand af!). Eigenlijk moest ik bijbetalen voor bagage, maar daar is Flixbus erg soepel in.
De eerste bus van Maastricht naar Parijs ging super, Nederlandse chauffeur. Bij station Brussel Noord stond de bus vanwege parkeerplaatsgebrek even voor een uitrit geparkeerd. Buschauffeur werd op zeer onbeschofte manier uitgescholden door wat bleek een douane-ambtenaar. Die dreigde politie te bellen om de bus in beslag te nemen. Na een hoop gevloek kon de bus verplaatst naar vrijgekomen plekje. Buschauffeur wijst douane er op, dat er personenauto's op de busparkeerstrook staan. En wat blijkt nou; die personenauto's zijn van de douane!?
Mogelijk door dit gedoe werd de bus 2 uur later op de snelweg door douane aan de kant gezet voor controle. Gelukkig ging dat vrij soepel (alleen pascontrole) en konden we na een kwartier verder. Omdat me t zweet uitbrak bij gedachte aan controle bagage, kwam ik denk verdacht over op douanier en kreeg nogal wat vragen over wie ik was, waar ik vandaan kwam en wat ik in Frankrijk kom doen. Ik kwam redelijk uit m'n woorden in t Frans, kreeg een zeer bedenkelijke, minachtende blik, maar was wel door de controle! Chauffeur vertelde dat ie wel eens Tunesiërs op de bus heeft gehad en dan wordt echt alles gecontroleerd en sta je zeker een uur stil.
De tweede bus van Parijs naar Limoges ging wat minder vlot. Franse chauffeur, die geen Engels spreekt, maar toch wel vriendelijk. Het vertrek uit Parijs was net na 16uur en over de eerste 10km hebben we zeker 2 uur gedaan.
Bij een tussenstop in Massy moest chauffeur alles uit de kast halen om over smalle wegen te manoeuvreren. Dat koste veel tijd, één paaltje op trottoir en bijna een aanrijding. Na Massy zat het tempo er gelukkig weer goed in. Uiteindelijk een uur te laat gearriveerd in Limoges.
Het IBIS-hotel ligt op 10 minuten lopen van busstation en was goed te vinden. Meteen na inchecken ben ik t bed ingedoken.
Hotel is best goed, goed geslapen en uitgebreid ontbijt gehad.
Vanuit hotelkamer kijk ik uit op t prachtige trein-/busstation Gare des Bénédictins. Limoges blijkt idd wel de moeite waard om een dag door te brengen. Dat zal ook wel uit de foto's blijken, ik heb n paar mooie hier op de site geplaatst.
Ondanks slechte weervoorspelling toch droog de nodige kilometers hier rondgewandeld. Stukje door t centrum, naar treinstation, de kathedraal (ook voor een stempel), langs rivier de Vienne, het museum voor schone kunsten met een aparte beeldenverzameling en de jardins de l'Evêché. Ook het "oude dorp" met een soort vakwerkhuizen bekeken. Ik ben ook nog even langsgelopen bij hotel waar ik vorig jaar een paar weken heb gelegen, maar waar ik al bang voor was; vaak sluiten hotels hier t weekend en kun je alleen met boeking en met pincode het hotel in.
Bij wandeling langs de Vienne trouwens nog aangesproken door Franse madam die mijn schelp zag en ongelooflijk, maar kon me best goed redden in t Frans. In de kathedraal bij t stempelen zag ik dat er de afgelopen week alleen Franse pelgrims zijn langsgekomen, maar mogelijk haalt niet iedereen hier een stempel!?
In de middag een flinke stortbui gehad. Ik kon gelukkig op een marktplein onder een tentzeil schuilen.
Voor t avondeten kan ik hier in hotel terecht, er is een restaurant in het zelfde gebouw gevestigd met goed eten voor n goede prijs.
Vanavond ga ik op tijd slapen, morgen rond 7 uur kan ik al ontbijten en vervolgens al lekker vroeg op stap. Ik hoop Flavignac te bereiken, maar kan evt. ook halverwege in Aixe-sur-Vienne op zoek gaan naar onderdak.
Ondanks budgethotel is Limoges toch vrij duur uitgevallen (mede ook door inkoop eetwaar voor onderweg), hopelijk wordt dat buiten de stad en in herbergen goedkoper.

1. Jacques Theunissen:
    Dag Paul,
    Ik wens je veel sterkte en veel wandelplezier op je tweede gedeelte van je reis naar Compostella. Laat de weer goden met je zijn, daar is het wel het juiste tijdstip voor, denk ik. Veel plezier en we volgen je. Doei.
  2. Carla:
    16 april 2016
    Hoi Paul, succes met het vervolg van je wandelreis! Doe je het dit keer zonder fietskar?
    Groetjes Carla uut het mooie Twente
  3. Jose:
    16 april 2016
    Dag Paul, fijn dat je toch even hebt morgen genieten van Limoges.
    Voor morgen veel succes met het vervolgen van je loopreis naar Compostella.
    Groetjes José
  4. Paul oet Sjinne:
    Hallo Paul,
    goed dat je een woordje Frans spreekt, dat helpt je wel verder.
    De foto's spreken voor zich, een mooie omgeving daar in Limoges. Bijna net zo mooi als Sjìnne en omgeving (haha). Ik wens je een fijn weekend en een goede start met de voortzetting van je voetreis naar Rome, eh naar Santiago de Compostella. Unne goojen oavendj, veer volge digh op de voot! Paul & de drie vrauwlu oet Sjìnne
  5. Frans Jongen:
    17 april 2016
    Hoi Paul,
    Heel veel wandelplezier en genieten van deze wandeling.
    Op naar Compostella.
    Groeten van Mia en Frans Jongen.
  6. Brigitte:
    18 april 2016
    Hoi Paul, alweer heel wat beleefd in die twee dagen! Benieuwd wat 't leven nog meer voor jou in petto heeft deze reis. Alle goeds deze camino! Groetjes Brigitte