Dag 104 Reis naar en rustdag in A Coruna.

20 juni 2016 - A Coruña, Spanje

Gisterenavond nog even een rondje gelopen door Muxia. Prachtige locatie en jammer dat het niet uitkomt om er een dagje te blijven. Bovendien heb ik na een lange etappe de puf niet meer om lang rond te lopen in zo'n stadje, de benen verlangen dan naar rust.
De rust was wat kort maar goed vannacht. Albergue Bela Muxia krijgt van mij een 9, zo zouden alle albergues moeten zijn!
Wel wat last van een snurkende mevrouw in stapelbed boven me, maar m'n oordoppen waren toereikend. Bovendien de halve slaapzaal (incl. mevrouw) vanmorgen om 5 uur gewekt.
Vandaag maar liefst 130km afgelegd. Voor €12,70 met de bus naar A Coruna, daar kun je zelf niet voor lopen. Bovendien ben je in 2 uur ter plekke. Al om 8 uur aangekomen dus. Op de bus 2 Japanners die ik al op de Camino heb gezien ontmoet. Zij gaan echter sightseeing doen in de stad en dus niet naar Santiago lopen. Eerst even wat rondgelopen en een kop koffie gedronken. A Coruna is behoorlijk groot en heeft een ingewikkelde plattegrond, het duurt even om je te oriënteren.
Geen albergue hier in A Coruna. Via toeristeninfo (die erg belabberd is voor zo'n grote stad) drie pensions opgezocht, maar die zijn te smerig om aan te pakken. Nu een redelijk hotel voor €27 genomen. Daar kon ik om 10.30uur ook mijn bagage al kwijt. Vervolgens een rondje van 15km gelopen, hoofdzakelijk de kust gevolgd. Erg mooi, rondom oude gedeelte van de stad dat op een schiereiland ligt.
Ook heb ik het startpunt van de Camino Ingles opgezocht, de Santiago-kerk. De route is vervolgens nergens terug te vinden. Wel heb ik 2km verderop een routepaal gevonden. Vanaf deze routepaal start ik morgen met lopen. De eerste etappe is eigenlijk 35km lang, maar wordt zo iets korter.
De Camino Ingles is de minst belopene van alle caminos. Dat is volgens mij weer een gemiste kans. Ik bedoel; geen albergue in A Coruna, zeer minieme info via toerismebureau en de route is belabberd slecht gemarkeerd. Maar ik klaag niet, ik denk dat ik de Camino zo lekker in rust kan afsluiten.
Vanmiddag tortilla gegeten en biertje gedronken in Café Amsterdam. Wel aardig, het wordt gerund door een mevrouw die 30 jaar in Nederland heeft gewerkt. Een schat van een mens en ze sprak heel goed Nederlands. Je ziet dan wel dat het leven in Spanje ook hard is, tot op hoge leeftijd nog keihard werken. Waarschijnlijk trouwens ook jarenlang uitgebuit in Nederland.
Even naar de super geweest voor ontbijtspul, chocolade enz. voor morgen.
Waarschijnlijk ga ik naar Hospital de Bruma op 33km, maar wanneer het te warm wordt stop ik op 22km bij een nieuwe albergue.
Gelukkig heb ik op mijn telefoon een redelijke kaart met de route gedownload, de markering onderweg is blijkbaar erg slecht.
In Santiago krijg ik misschien geen certificaat, je moet daar 100km voor lopen. Wanneer ze alleen naar de Ingles kijken kom ik daar niet aan. Maar dat is niet zo belangrijk, de Compostela heb ik al, en het mooiste document vind ik zelf mijn 3 stempelkaarten. Die worden straks zeker mooi opgehangen.

1. Jose:
    22 juni 2016
    Hallo Paul,
    Nog even genieten en dan weer naar huis.Paul nogmaals chapeau,chapeau,chapeau voor deze geweldige prestatie, bedankt voor je fijne reisverslagen en geweldige foto's.Ik wens je een goede reis naar huis en dat je met trots nog lang mag nagenieten van dit mooi avontuur een fijne en gezellige avond een goede en welverdiende nachtrust en morgen weer gezond op.

De groete oet Ees