Etappe 8: Rocroi - Signy l’Abbaye 32km.

8 augustus 2019 - Signy-l'Abbaye, Frankrijk

8 augustus 2019.

Bonjourkes volgers,

Gisteravond dus de albergue municipal in Rocroi. Zeer goed verzorgd voor slechts 15 euries! Ook weer alle zaakjes 100% op orde, alles kunnen wassen en ben weer bijna fris.
Nog een gast in de albergue dus, Marieke uit Arnhem. Ze liep samen met Clemens uit Krefeld, maar die had al hotelkamer gereserveerd.
Gedrieën ‘s Avonds nog gaan eten. Ik had al een stuk pizza en een salade gegeten, wilde voor iets kleins gaan, maar de verleiding van het dagmenu was groot!
Niet verkeerd ook! Paté vooraf, grote ketel mosselen in witte wijn en ijsje achteraf. Heerlijk! lang geen mosselen meer gehad.
Ook leuke avond, gebabbeld over pelgrimszaken, wie heeft wat gelopen, ervaringen met verblijven waar de anderen ook waren, het fijne van aanwezigheid toiletpapier in de albergue, dat soort zaken.
Na het eten nog effe met een biertje bij de oude markthal op het plein gezeten, lekker nog even afkoelen in de avond, alvast afscheid genomen van Clemens (gaat straks nog door tot Reims) en Marieke (met bus/trein naar huis en tijd om uit te slapen).
Niet heel goed geslapen, bed net te kort; kon me niet volledig strekken. Maar dat was niet dramatisch, beetje ongemakkelijk.
Iets voor 7 al wakker en ontbijtje van 2 croissants en oploskoffie uit de albergue.
Klokslag 7.30uur verliet ik Rocroi in de verkeerde richting! Effe rondje langs de vestingmuur gemaakt en zat weer in juiste richting.
Zeer lange rechte wegen vandaag, dat begint al net buiten Rocroi. Toch niet vervelend, rustige autoluwe weg van een km of 5. Nog lekker koel ‘s morgens, en er flink de gang in gezet.
Verderop vervolg via een weer enorm lang recht pad door het bos. Veel last van agressieve steekvliegen en continu wat gewapperd met een zakdoek om ze weg te jagen.
Wel veel herkend van de tocht uit 2015.
Nu wel extreem droog hier, in 2015 modderig en nat.
Enkele wegen nu ook geasfalteerd, over het algemeen veel asfalt, net de laatste 5km soms wel ruig pad.
Bij Le Faluel is nu ook een albergue van een Vlaming. Even de waterfles laten vullen en wat gekletst. Even overwogen om hier te blijven, maar hij had z’n famile op bezoek en geen plaats.
De laatste km’s dus maar gemaakt naar Signy l’Abbaye. Ik weet echt niet meer waar ik hier in 2015 heb overnacht, moet dat nog eens opzoeken. Nu bij hotel Le Gibergeon een kamer voor pelgrimstarief.
Op het terras even met 2 Vlamingen gesproken, die een stuk GR12 liepen, ze sliepen hier en schijnt goed te zijn.
Morgen zal ik het weten.
Net sleutel kamer gekregen. Kamer was nog niet schoongemaakt. Gelukkig wel snel opgelost, heb een andere kamer gekregen en die ziet er piekfijn uit! Mevrouw excuseerde zich voor t nieuw kamermeisje. Ach ja, kan gebeuren hè!
Ook hier staan mosselen op jet dagmenu, zal het seizoen wel zijn. Straks mss. nog een keer!?
Maar daarover morgen meer,

Paul.

NB: net ene stevige gedronken op veel geluk en voorspoed met elkaar, voor Michelle en Merijn. Vandaag getrouwd!

Morgen dus! Was in de veronderstelling dat t al vrijdag was. Goed teken, weet al niet meer welke dag het is!😁

Allez, doe die pint morgen nog eens over.

1. Peter en Gerda:
    8 augustus 2019
    Dag Paul, goed dat je vanmorgen nog een straatje om liep in Rocroi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, anders hadden we die mooie foto niet gezien. Het gaat je goed en laat de mosselen smaken. GenP.
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Ik was idd wel eens benieuwd dat de pelgrim zoal moet eten om op de been te blijven.
    Niet misselijk de afstanden die jij loopt.
  3. Theo en Lenie:
    8 augustus 2019
    We gaan morgen 9 aug. naar de huwelijks voltrekking van Merijn en Michelle. Voltrekking, het lijkt wel een uitvoering van een vonnis. We zullen er een op drinken namens jou. Gezien, dat het weer behoorlijk goed gaat en we wensen je nog veel wandelplezier en leuke ontmoetingen.