Etappe 6: Leffe/Dinant - Olloy-sur-Viroin 42km

6 augustus 2019 - Viroinval, België

Hallo beste volgers,

Wat een dag vandaag!
Maar ook bijzondere avond gehad gisteren in Leffe.
Effe proberen stacatto, beetje veel te vertellen.
Gisteren rond 17uur kwam broeder Bruno de trap van de albergue op met twee Duitsers, Sascha en Thomas. Was hier maar wat blij mee, leuk gezelschap. Ze komen uit Düren en dat ligt niet zo ver van m’n eigen woonplaats.
Kennis gemaakt en samen naar het diner geweest in de abdij. Met 11 personen, enkele Vlaamse abdijbezoekets en een paar studenten. Erg chaotisch diner in Frans, Duits Nederlands en Engels. Maar wel erg lekker gegeten. Begrepen dat broeder Bruno de maaltijden bereid. Bruno is denk al ver voorbij de 80 jaar en was enkele jaren geleden nog de abt. Een heel bijzonder mens. Regelt nog steeds van s’morgens tot s’avonds vele, vele dingen in de abdij en is ook luisterend oor in de buurt van de abdij.
Bijzonder humoristisch ook!
Na diner met Thomas en Sascha een biertje gaan drinken in Dinant. Gezellige avond. Ze pelgrimeren na van Luik naar Rocroi en gaan zo telkens verder zuidwaarts. Ook weer stinkjaloers op mijn 2 maanden😁
Afijn, iets na tienen terug naar abdij en ik was vrij snel van de wereld. Tot ongeveer 1uur dan! Hoorde gefladder in de kamer en er vloog iets telkens vlak over mijn hoogd. Dacht eerst aan een vogel. Maar uiteindelijk licht aangemaakt, bleek het een familie vleermuizen te zijn! Eng in het donker, maar prachtig om te zien! Ik heb het gefilmd en zal proberen dit op de blog onder video te plaatsen.

Vanmorgen ontbijt met dezelfde gasten en pas tegen 9 uur afscheid genomen en vertrokken. Prachtige route! Weer veel Maas volgen, met mooi stuk langs de rotsen van Freyr. Raar trouwens; nauwelijks route-aanduidingen gezien vandaag, gewoon de Maas gevolgd tot Hastière en daar via een kilometerslang Ravel naar Doische gelopen.

In Doische een beetje “anti-climax”. Niet ernstig, maar het zat effe tegen. Begint te regenen en nergens een bed te krijgen. Bij de VVV van Doische zit een echte koekwaud, was waarschijnlijk niet geschikt voor een ander beroep. Kon me dus niet helpen aan slaapplaats. Verzachtende omstandigheid: Doische grenst aan andere gemeente en net zoals zoveel in Belgie bijt dat en werkt niet samen!
Uiteindelijk dus verder en verder gedwaald, veel in de regen, en uiteindelijk in Olloy-sur-Viroin een bed gevonden in hotelletje.

Onderweg hoorde ik het continu: moeilijk stuk tussen Hastière (waar wel onderdak te vinden is) en Rocroi!
Blij dat ik een bed heb en toch wel aardig moe van m’n marathon vandaag. Lichtpuntje is de kortere route naar Rocroi morgen, maar daar morgen meer,

Paul.

1. Jacqueline:
    6 augustus 2019
    Jammer van het bedje; alsnog succes Pelgrim!
  2. Theo en Lenie:
    6 augustus 2019
    Toch wel een enorme inspanning vandaag, maar je bent ook bijna 10 km verder dan gepland.
  3. Jacqueline:
    6 augustus 2019
    Erg knap; 42 km in een dag.
  4. Sascha:
    6 augustus 2019
    42 km... du bist der Wahnsinn! Wir fanden den Abend mit dir auch sehr unterhaltsam. Es war schön, dich kennenzulernen. Alles Gute auf deinem weiteren Weg!