Etappe 5: Namen - Leffe/Dinant 26km.

5 augustus 2019 - Dinant, België

5 augustus 2019

Prettig verblijf in jeugdherberg Namen. Echt mazzel, inderdaad laatste vrije bed gescoord. Op een kamer met Patrick uit Elsloo (week aan t fietsen), nog een NL-er, Koen (ook enige tijd aan t rondfietsen en een Brusselaar, die er enkele weken verblijft (straatmuzikant).
Klikte wel met Patrick, hij is pas gestopt met werken in casino Valkenburg. Diverse pilsjes mee gedronken en ‘s avonds spaghetti mee gegeten.
Rond 10uur gaan pitten en op wat gesnurk van de Brusselaar na, goede nachtrust gehad.
Vanmorgen om 7.30 goed ontbeten, zelfs met een eitje! Om 8 uur afscheid genomen van Patrick, die fietste vandaag weer naar huis.
Maandag vandaag, en heel wat rustiger langs de Maas. Hoofdzakelijk Ollandse fietstoeristen. Eenvoudige route ook, linkerkant Maas volgen tot in Leffe.
Gelukkig een uurtje vroeger vertrokken dan gisteren, rond het middaguur weer bloedheet. Wel meer wind vandaag.
Weer weinig schaduw onderweg en er dus bij elke gelegenheid even gebruik van gemaakt.
Bij Plafondville nog effe koffie getankt en later in Anhée. In Anhée een stelletje fietstouristen uit Friesland gesproken. Ze zijn in Maastricht gestart, volgen de Maas en gaan uiteindelijk naar Verdun.
Later nog twee Vlaamse meisjes op fietstocht naar Santiago ontmoet. Wel grappig, doen maar zo’n 40km per dag op de fiets, relaxt!
Om exact 14uur bij de abdij in Leffe. In 2015 ook hier overnacht, toen alleen koudwater en uitgeleefde albergue. Nu echt prachtig vernieuwd! Zie foto’s maar. Nadeel is dat albergue nu op 2e verdieping op de zolder zit, fikse klim.
Tot nog toe enige pelgrim. Ik heb wel begrepen, dat vanuit verleden, albergue niet zo populair is. De Amsterdammers van enkele dagen geleden hadden ook al vernietigend commentaar op de abdij. Tijd om dat eens recht te zetten: DE ALBERGUE ABDIJ LEFFE IS PRACHTIG!
Awel, straks om 18uur diner en morgenvroeg 8uur ontbijt. Ontbijt is me wat laat, maar ja, je kunt niet alles hebben.
Morgen wss. naar Doische, ca. 29km. Weer veel Maas volgen, maar net voor Franse grens nog even heuvel op. Ik zie wel, het weer wordt meer kans op regen.

Tot morrege maar weer,
Paul.

Peter, ik heb maar beperkte adressenlijst bij me. Blog ff volgen, die geeft enige info. Prachtige lijst met meer dan 300! budgetadressen in België (en stukje Frankrijk) is te bestellen bij Gilbert Bastiaans voor 5 euries. Op internet zoeken op “Gilbert’s list” of “Gilbert’s lijst”.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Je houdt een flink tempo aan. Dus morgen ben je wsl nog net in België.
    Succes morgen!
  2. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    5 augustus 2019
    Hoi Paul was in 2015 erg eenvoudig, alleen koud water. Maar wel een bijzondere ervaring om daar te mogen slapen. Ziet er nu top uit. Als ik aan de Leffe zit. Nu Leffe triple blonde 8.5 op de camping in Frankrijk. Moet ik vaak aan Dinant denken.