Etappe 46: Calendasco - Roveleto 32km.

17 september 2019 - Fiorenzuola d'Arda, Italië

17 september 2019.

Niet zo’n geweldig onderkomen in Calendasco. Eigenlijk een onderkomen voor seizoensarbeiders. Voor pelgrims geven ze korting (€15,- sec overnachten). Ergerlijk vond ik vooral de smerige douche/wc, slechts één voor ca. 12 mensen.
Tweede ergernis was dat er slechts een restaurant is. Ze maken de sier met Sigeric en pelgrims, ik heb er erg goed gegeten, maar tarieven veel te hoog!
In Miradolo Terme gesproken met jong stel, ook over de streek, de gewassen , typisch Italiaans eten enz. Zij raden me aan om vooral de pisarei eens te proberen. Het is een soort bonenschotel. Gisteren deze dus gegeten en die is wel errug lekker!
Al in de avond afscheid genomen van Aldo, Bruno en Michel. Michel was hondsberoerd, bij de dokter geweest en kuur gekregen voor z’n griep. Vandaag dus naar huis.
Vanmorgen vroeg opgestaan (6uur) en meteen van start. In het eerstvolgend dorp koffie en croissants met marmelade. Flink de pas er in vandaag! Ik was een beetje in aan het dutten de laatste dagen, minder km’s vanwege gebrek aan motivatie. Maar ook vanwege warmte en muggen. De route werd ook wat erg saai voor mij, vlak en weinig variatie. Ik sta nu echter bijna aan de voet van de Apennijnen en hoop dat de boel wat interessanter wordt!
Vandaag (en morgen ook) veel langs en nabij de via Emilia gelopen. Oude Romeinse weg, maar nu een zeer drukke verkeersader. Niet erg fraai, het stinkt er en je voelt gewoon dat de lucht hier niet goed is. Op dat punt dus een heel gevecht om hier doorheen te komen.
Toch een aardige afstand afgelegd en in Roveleto op zoek gegaan naar een bed. Na 3 hotels/motels gekozen voor hotel Le Route.
4 sterren maar liefst, maar afgedingt tot €50,- inclusief ontbijt. Op internet staat ruim de dubbele prijs! Ik moet nog oppassen dat ik zo langzamerhand geen Italiaanse gewoontes krijg, op alles valt hier af te dingen en over te onderhandelen. Effe oefenen op het poker-face, bluffen en afdingen maar. Op zich wel leuk.
Beetje crimineel geweest onderweg, kwam langs tomatenvelden en heb me hier even laten gaan. Heerlijke knalrode tomaten, bepaald geen waterbommetjes, erg lekker!
Beetje politiek tot slot: Aldo (bijv.) is 59 jaar en met pensioen. In dat één Europa deugen er bepaalde dingen nog niet hè!?
Anderzijds opvallend in Italië: ieder gehucht heeft minstens 3 kerken, kastelen of andere monumenten die zeer kostbaar zijn. Half Italië woont anderzijds in aftandse, vervallen oude woningen waar je in NL nog geen stal of schuur van zou maken.
Wat dat betreft heeft de Via Francigena, als culturele route ook wel veel duidelijk gemaakt bij mij! Ik had een wat ander beeld van Italië bij vertrek. Een land waar ik nooit van z’n leven zou willen wonen, maar goed dat je ‘t ook eens even van dichtbij ziet.
Straks dus nog even op zoek naar voer en de dag is weer compleet.

Paul.

1. Jacqueline:
    Hallo Paul,
    De route lijkt inderdaad een rechte lijn; niet fijn als dat in vieze lucht moet worden gelopen.
    De Apennijnen zullen daar vast wel verandering in brengen.
    Zo zie je maar; jouw comfort zone (bergen) is niet de mijne (....). 😝
  2. Peter:
    17 september 2019
    Dag Paul, ook wij keren huiswaarts! Hebben gelopen van Bilbao tot Llaves. Het is goed geweest, hebben genoten, maar het was ook zwaar!!! Belangrijk dat we onze Amerikaanse vrienden uit Seattle hebben ontmoet en samen gelopen hebben gedurendd enkele dagen. Zijn weer terug in Bilbao en vliegen morgen op Dűsseldorf. Buen Camino, groet GenP.
  3. Paul:
    Potverdorie Peter/Gerda!

Ik stond net op het punt van inzinken en huiswaarts te keren van alle vlakke wegen de afgelopen week. Maar ik zag vandaag al vaag de Apennijnen en popel om die eens te gaan beklimmen!
    Maar, zonder gekheid, alle respect dat jullie huiswaarts gaan; ieder zijn ding hè!? Gelukkig kunnen jullie straks in het Limburgse wel weer gaan genieten van enig geloop (en licht gestijg!?).
  4. COR:
    17 september 2019
    Hoi Paul, Jouw wandeltijd zit er toch ook ver op is het niet? Ik zal het wel verkeerd onthouden hebben. Kan jouw maag toch tegen die lekkere tomaten? Nou ja, dat merk je dan vanzelf wel. Geniet nog maar even, Ik lees je verhalen met veel plezier! Groetjes: COR
  5. Paul:
    17 september 2019
    De laatste dagen was ik aan het denken om eerder te stoppen, een saaie en vlakje route. Eentonig ook en warm en veel muggenbeten. Morgen echter al een klein stukje de Apennijnen in (bergketen in Italië) en waarschijnlijk ga ik toch nog 2 weken volmaken. Eind september plan ik de reis dan terug naar huis (bus of trein).
    NB: in deze tijd veel lekkers te eten onderweg; druiven, diverse noten, mirandoles, appels, peren, tomaten ...
    Tot nog toe kan de maag daar wel tegen!
  6. Pascal:
    18 september 2019
    Hey Paul,
    Ff doorzetten, onze ervaring (wel met de fiets) is dat het in de Apennijnen steeds mooier wordt richting Rome......en geloof me; hier is het echt niet leuker :-)