Etappe 42: Mortara - Gropello Cairoli 28km.

13 september 2019 - Gropello Cairoli, Italië

13 september 2019.

Hola volgers,

Gisteren in abbazia Saint Albino verbleven. Bij Franca, die al gauw el commandante werd genoemd. Met uiteindelijk 12 pelgrims (ik was dus niet de laatste met nr. 8!) in je toko moet je misschien wel heel direct en duidelijk iedereen op de regeltjes wijzen en geen tegenspraak dulden. Een apart mens dus, maar errug duidelijk!
Helaas ligt de albergue een km of 2 buiten het centrum van Montara. Niemand had meer de puf om dat stuk heen en terug te lopen en ik had ook weinig zin om in m’n eentje op en neer te gaan. Dus maar wat in de tuin geluierd.
Om 19uur goed diner gehad. Vanwege biefstuk op het menu maar aangegeven dat ik vegetarisch ben. Niet 100% waar, maar iedereen was jaloers op de enorme omelet die ik kreeg. De biefstuk was blijkbaar niet te vreten!?
Allemaal Fransen en Italianen in de albergue en de meesten spreken geen woord in een andere taal. Gelukkig met een paar toch wat Engels kunnen babbelen.
In Italiaanse geschiedenis is Saint Albino een bijzondere lokatie, maar ik moet dat zelf ook nog eens gaan opzoeken bij Google.
Vanmorgen een flutontbijt. Wel koffie, maar verder alleen brood met jam.
De donativo bij Franca is ook wat apart. Normaal doe je anoniem een bijdrage in de sleuf van een geldkistje. Franca stond ons ‘s morgens een voor een op te wachten om te cashen “donativo, maar minimaal €15,-“. Niet erg slim, normaal tel ik zelf 10 voor slapen, 5 voor diner en 5 voor ontbijt. Ze boorde zichzelf dus 5 euro door de neus.
Verder geen gezeur van mij, ze doen het maar op hun manier hoor!
Rond half 8 van start met de bedoeling om naar Pavia te gaan. Dat is dik 40km, maar is wel te doen op vlak parcours.
Het plaatsje Gropello Cairolli beviel me echter wel en ik kon er een slaapplaats krijgen in de parochie-albergue.
Het is weer erg heet en het stikt van de muggen bij de kanalen in de rijstvelden. Dus al snel besloten “finito voor vandaag”. Daarnaast is het momenteel zeer moeilijk slaapplaats te krijgen in Pavia hoorde ik gisteren al, maar vandaag ook onderweg. Morgen ga ik ook door na Pavia. Even de stad bekijken en door naar een volgende albergue.
Het komt door de VF-fietspelgrims, dat diverse steden volledig bezet zijn. Die leggen een 60 tot 100km per dag af en op bepaalde locaties raakt dan alles bezet.
Vandaag weer eens wat vroeger geëindigd (13.30uur) en dus rustig aan kunnen douchen, was doen, wat rondneuzen en een pilsje scoren. Ondertussen ook een flink broodje kaas op.
Volgens de hospitalera (en tevens beheerder van het, jawel!, parochiecafé) komen er nog 3 pelgrims slapen vandaag. Nog niemand gezien tot nog toe.
Er is hier trouwens een of ander feest vanavond en het weekend, dus hoe ver ik morgen kom is onzeker.
De albergue is echter goed, er zijn restaurants en morgen vanaf 6 uur kun je hier al ontbijten in een bar.
Waarschijnlijk dus weer vroeg op pad om de hitte wat te ontlopen. Niets is echter zeker en morgen weten we meer.

Paul.

1. Jose:
    13 september 2019
    Hoi Paul, mooie foto's en Wauw ook mooie schoenen.
    Voor morgen weer een aangename trippel.
    Groetjes
  2. Brigitte:
    14 september 2019
    Hoi Paul, blitse rode schoenen... mooi hoor! Veel succes en plezier verder 🏃🏽‍♂️ Groetjes Brigitte