Etappe 31: St. Maurice - Martigny 19km.

2 september 2019 - Martigny, Zwitserland

2 september 2019.

Bonjourkes volgers,

St. Maurice is wel een bijzonder stadje. Via de pater van de abdij een lang verhaal over de geschiedenis sinds Romeinse tijd gehoord. Te lang om hier te schrijven.
Op tijd binnen, begon net te regenen toen ik aankwam en later volgden flinke buien.
Nog een Frans echtpaar in de abdij, hij spreekt gelukkig wat Engels. Erg goed onderkomen, met eigen kamers, een keuken, goed sanitair. Toch slecht geslapen. Dat komt omdat ik in Villeneuve door de muggen ben bestookt. Zeker 20 beten, enkele zeer vervelend aan m’n enkels. Agressieve soort, behoorlijk dikke, jeukende bulten. Afijn ik werd gek van de jeuk afgelopen nacht en heb ‘s nachts nog ff de voeten onder de koude douche gehouden.
Vanmorgen goed ontbijt samen met de Fransen en de pater. Erg goed en weer een geschiedenislesje gehad.
Om 8uur de boel gepakt en gaan lopen. Motregen vanmorgen, maar dat was wel lekker fris bij het lopen. Eenvoudige etappe. Even getwijfeld om door te lopen naar Sembrancher, maar er toch maar een soort rustdag van gemaakt en na 19km gestopt in Martigny. Lui, relaxt dagje dus.
Al even na twaalven aangekomen en kon alvast m’n bagage stallen bij de parochie van St. Bernard (verwant met het klooster straks boven op de Grand St. Bernard). Om 14uur kan ik me officieel inschrijven.
Weer een aardig stadje, Martigny! Even wat rondgelopen en de etappe afgesloten met een Hoegaarden wit. Onstuimig weer trouwens, stormachtige wind en regendreiging.
Om 14uur wel een verrassing! Ingeschreven bij de parochie en de albergue zit in een soort kerker onder de grond. Ik vind het wel aardig, is weer eens een ander verblijf. Bovendien is al het nodige aanwezig. Al gedouchet en die was super.
Vanmiddag al een lasagna gegeten, maar eet vanavond nog eens mee bij de parochie.
Goed voorbereid straks echt de bergen in dus. Ik wil morgen en overmorgen opklimmen naar de Grand St. Bernard. Wat extra rust en extra voer is dus welkom.
Qua Zwitserland toch weer wat geleerd, 70% is hoofdzakelijk Duitstalig, maar net de regio die ik doorkruis is hoofdzakelijk Franstalig.
Met goed uit je doppen kijken, vergelijken en wat afdingen valt het dure ook enigszins mee. Gisteren voor CHF35 onderdak en ontbijt en vandaag voor CHF30 idem inclusief diner. Niet gek toch!? Tel daar nog eens 10 tot 15 CHF bij op voor koffie en een biertje en klaar!
Lausanne en Montreux zijn denk de extremen qua prijs.
Het Franse echtpaar ligt vanavond ook in de kerker. Ik heb ze zojuist geholpen met de WiFi. Maar dat netwerk is dramatisch traag.
Gelukkig voor de tijd dat ik loop wat extra GB genomen bij KPN. Niet duur en werkt uitstekend.
Komende 2 dagen wordt het dus serieus, ik moet van bijna 500+meter naar 2500+meter. Naar mijn idee zijn de paden echter beter begaanbaar dan in de Jura. Die Jura vond ik verrekte zwaar.
Tegen de afdaling na de Grand St. Bernard, naar Aosta, zie ik ook wel wat op. Ik wil proberen dit in 1 dag te doen, maar het is ruim 2000 meter afdalen over 25km. Als optie liggen er echter diverse albergues in de afdaling.
Genoeg geouwehoerd voor vandaag, tot morrege,

Paul.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline:
    2 september 2019
    Hoi paul,
    Je hebt inmiddels wel een beestachtige conditie!
    Gaat je lukken, wat je ook besluit.
    Groetjes
  2. Peter en Gerda:
    2 september 2019
    Zeg Paul, je wordt toch geen pater he??????????????? Lavendelspray is goed tegen de muggen, beddegoed ermee insprayen voordat je gaat slapen.
    Wij gaan er morgen even tussenuit, de Camino del Norte wacht op ons!!!
  3. Brigitte:
    3 september 2019
    Hoi Paul, heb diep respect voor jou wat je al afgelegd hebt en wat er zeker ook nog allemaal gaat komen! Het is puur genieten om je foto’s te bekijken, zeker nu je in die mooie Schweiz bent. Veel succes verder en zet hem op! Top! Groetjes Brigitte