Etappe 25: Ouhans - Pontarlier 18km.

27 augustus 2019 - Pontarlier, Frankrijk

27 augustus 2019.

Toponderkomen bij Jacqueline en Jean Salomon in Ouhans. Warm welkom, erg lekker gegeten, wasje gedraaid en een geweldig ontbijt met zelfs kaas!
Gisteren later op de dag kwam pelgrim Didier ook bij hun aan, voor een Fransoos wel een aardige gast. Kan me alleen nog steeds ergeren aan het feit dat er dan Frans wordt gesproken en je hangt er als Ollander maar weer wat bij. Dat ik een beetje Frans spreek, wil niet zeggen dat je hele gesprekken kunt volgen. Nog geen 10% denk. Maar ja, die mentaliteit krijg je niet zomaar veranderd. Voor half Frankrijk een tweede taal spreekt zijn we drie eeuwen verder.
Om zeven uur ontbeten en pas om 8.30uur op pad. Wel samen met Didier vertrokken, maar na een kilometer (begin fikse klim) maar afscheid genomen en langzaamaan afgezakt. Over 3km een 300meter klimmen naar het bos op 900+meter. Daarna ging het tot Vuillecin en Pontarlier eenvoudig en vlak verder.
Afijn Didier is door naar Jougne (tegen de Zwitserse grens, dikke 20km verderop) en ik blijf in Pontarlier.
In Pontarlier naar Office du Tourism geweest, maar had die moeite kunnen besparen. Mevrouw daar weet niet wat een pelgrim is en wat de Via Francigena is. Tja, triest ... en meer zeg ik er maar niet over.
Om 17.30 gaat jeugdherberg open, wss. daar  een plekje. Opties zijn hotel of camping.
Ondertussen wel een bord risotto gegeten en een Affligem gedronken.
De stad is niet zo geweldig, maar gelukkig wel vlak. De kathedraal is overigens wel fraai, voor het overige een winkelcentrum en al gauw zit je in buitenwijken.
Kortste etappe tot nog toe vandaag, maar 18km.
Zojuist geluk gehad en kon om 16.30uur al de jeugdherberg in. Lekker gedouched (benauwd weer vandaag), paar kleren gewassen en ga eens op zoek naar een supermarkt. Overigens de laatste dagen de Schweppes limonade ontdekt. De indian tonic is een geweldige dorstlesser! Kraanwater is hier vaak vies, ik denk gechloreerd of iets dergelijks.
Morgen de laatste volledige etappe in Frankrijk, daarna al snel de grens over. Toll, kan iech endlig maal doitsj gaan spreggen!

Paul.

1. Peter en Gerda:
    27 augustus 2019
    Grüss Gott Paulchen, in Zwitserland spreken ze Frans, Duits, Italiaans en Retro Romaans, dus neem de goede weg!!!!!!!!!!! Weer mooie foto's genomen vandaag. Succes morgen, het schiet al aardig op.
  2. Jacqueline:
    Hoi Polleke,
    Ze hebben het zelf niet in de gaten denk ik..
    Toevallig ben ik ook in kamer 7 beland, maar dan in frans baskenland.
    Ein Prosit dan maar vast!
  3. Theo en Lenie:
    Hallo Paul.
    Weer een prachtige omgeving met mooie foto's. Ik denk toch, dat je de franse taal war meer eigen moet maken, je hebt gelijk, dat ze zo chauvinistisch zijn, dat ze geen andere taal als noodzaak zien. ze begrijpen gewoon niet, dat het talenkennis van levensbelang is.
    Toch veel plezier en ervaringen gewenst voor de laatste etappe in Framkrijk.
  4. Paul:
    27 augustus 2019
    Jaha, maar ik zei het al bij m’n reisverhaal in Bar sur Aube. Sprak daar met een Rotterdammer en Engelse mevrouw die 15 jaar in Frankrijk wonen. Je leert nooit 100% Frans. Dialecten klemtónen enz. zijn gewoon niet te volgen. Sterker; de ene Fransman verstaat de ander (uit andere regio) nauwelijks! Het is gewoon een erg vreemd land, maar (eerlijk is eerlijk) wel erg mooi!