Etappe 23: Hospital de Bruma-Sigueiro.

25 september 2017 - Sigüeiro, Spanje

Geen goede nachtrust in Bruma. Om de een of andere reden kennen de Spaanse gasten daar de regels voor pelgrims niet. Normaal gesproken fluister je alleen in de slaapzaal, gebruik je een klein lampje om naar de WC te gaan en ga je s'morgens niet al je plastic zakken uitgebreid inpakken in de slaapzaal.
Weinig nachtrust dus kortom.
Ik dacht vanmorgen, dat wanneer dit mijn eerste Camino zou zijn, dat het dan meteen ook de laatste zou zijn. Alternatief is nu om de laatste 100km van de camino's niet meer te doen. Ik heb nu ervaring genoeg opgedaan om te weten dat die het minst prettig zijn.
Vanmorgen als een van de laatsten opgestaan en gehoopt dat de bar om 8uur open zou gaan voor koffie. Helaas ging die pad om 9uur open, dus zonder koffie op pad.
Gelukkig was er na 4km, nabij het kunstwerk, een nieuwe bar geopend, dus daar ff bijgetankt.
Daar ook even bijgebabbeld met het Engels koppel. Die hadden dus ook geen oog dichtgedaan.
Veel mist vanmorgen, maar de route is wel mooi. Alleen aan het eind een km of 5 kaarsrecht langs een gaspijpleiding.
In Sigueiro eerst langs albergue Deliah gegaan, was daar vorig jaar ook. Helaas nu wegens vakantie gesloten. Wel een heel goede andere albergue gevonden, de Camino real. Voorzien van alle gemakken.
Het Engelse stel is daar later ook ingecheckt.  Tijdens het eten vanmiddag zag ik de Spanjaarden nog, maar die slapen gelukkig ergens anders.
Zit nu effe met een cervezaatje op het terras. Even uitrusten tijdens het boodschappen doen. Best zwaar, sinds een week koop ik water bij de supermarkt, kraanwater smaakt vaak chloorachtig en ik had wat last van m'n maag vorige week. Niet overal staat duidelijk aangegeven of water drinkbaar is of niet.
Vanmiddag weer lekker zonnig weer en morgen beloofd het ook goed te worden.
Morgen dus de laatste 17km naar Santiago en dan zit het wandelen er al weer op. Uiteindelijk heb ik toch mooi rond de 600km gelopen. Niet al te veel voor een hele maand, maar met name de Salvador en Primitivo, zijn bijzonder zwaar. Daar is het uitzonderlijk om 30 of meer km per dag te lopen.
In Santiago nog 2 dagen rust en dan de bus naar huis.

1. Jacqueline:
    25 september 2017
    Hey Paul,
    Evengoed kei goed hoor 600 km lopen binnen een maand..
    Dan wens ik je maar een goede nachtrust voor vanavond en dan op voor de laatste kilometers in het land met de vervelende pelgrims ;-))
    Jacqueline
  2. Theo:
    25 september 2017
    Succes met je laatste kilomeyters en voorspoedige thuisreis. Groeten Pa!!!