Etappe 23: Besancon - Ornans 29km.

25 augustus 2019 - Ornans, Frankrijk

25 augustus 2019.

Bonjourkes volgers,

Gisteren goed uitgerust in Besancon. Al loop je toch nog aardig wat km’s, het is wel wat lichter zonder de bagage.
s’Avonds nog ff de wijk Les Chaprais ingeweest, heeft ook winkels en bars. Hier maar ff terrasje gedaan met n Leffe Brune. Misschien vooroordeel, maar voel me daar niet prettig tussen allerlei buitenlanders. Je voelt dat ze je in de gaten houden, geen goede sfeer.
Maar afijn, de “ghetto” overleeft en redelijk op tijd gaan pitten in de jeugdherberg.
Vanmorgen al vroeg wakker, ingepakt, ontbeten en tegen half acht van start.
Nog even door de stad gekard en achter de citadel aan een stevige klim begonnen. Prachtige paadjes, maar ook behoorlijk pittig! Meteen al 250meter de hoogte in tot nog een stuk boven de Citadel.
De route vervolgd over nog meer paadjes en even een uitstapje gemaakt naar een crypte boven op de berg met fantastisch uitzicht op Besancon.
In La Vèze zat ik uit te puffen van het klimmen toen een meneer me vroeg of ik water kon gebruiken. Je begint zo nog echt in Frankrijk te geloven. Even wat gebabbeld over de VF en hij was net terug van een campertour in zuid Amerika. Uiteindelijk vertrokken met vers water, doosje met 4 eitjes en bieslook en thijm!
Vanaf La Vèze een snellere route over klein asfaltweggetje door het bos gelopen naar Tarcenay. Ook een mooie rustige route bergop/bergaf. Tarcenay is dan weer zo’n doods stadje. Helemaal niemand te zien, geen café, geen winkel, helemaal niks.
Een km of 2,5 geen mooie weg gevolgd, te druk met auto’s en motoren, richting Ravin du Puits Noir. Daar weer de VF opgepikt en via een fietspad naar Ornans doorgelopen.
Toeristisch stadje, vooral irritant veel luidruchtige motorrijders. Wel fraai stadje, zie foto’s maar!
Met een paar Engelse toeristen Frankrijk even staan vervloeken. De eikels sluiten zondagsmiddags het Office du Tourism, zoek het maar lekker zelf uit.
Afijn, bij het derde adres (eerste complet, tweede €95) prijs. Kamer afgedingt van 73 voor 68 euries. Daar slaap je dan wel 3 sterren voor! Na heel wat overnachtingen binnen budget moet t maar.
De prijzen zijn hier zowiezo wel aan de hoge kant, juiste terras kiezen anders ben je €6,- kwijt voor een biertje.
Ik lig nu weer enkele km’s voor op planning voor vandaag. Straks even kijken of Pontalier morgen is te halen, heb dan mijn rustdag weer ingehaald.
Maar straks eerst eens op zoek naar voer, ik denk dat t een pizza wordt, die is nog redelijk betaalbaar.
Morgen zullen jullie t weten.

Groet,
Paul.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Het blijft nog een beetje haat - liefde met de fransen..
    Wel een mooi stukje Frankrijk. Veel plezier richting de bergen.
  2. J. Devue-de Hoon:
    Hoi Paul,
    Je heb er de vaart wel in hoor! ik zou het je niet na kunnen doen.
    vooral dat klimmen en dan die bos paden met die trappen verschrikkelijk en dan ook nog dat karretje mee slepen of op je rug, ik vind het een hele prestage.
    Het is hier verschrikkelijk warm, we zitten al een paar dagen boven de 30 graden. Ben een week op vaar vakantie geweest met de zonnebloemboot, van uit Arnhem naar Willemstad, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam, Nijmegen, terug in Arnhem, het was prachtig om dit te mogen memaken, het weer zat niet mee veel regen gehad maar de temperatuur ging wel, heel goed van eten en drinken en een hele fijne sfeer aan boort, voor herhaling vatbaar.
    Groetjes van Tante Jaantje en nog veel sterkte met de rest van de bergen, tot ziens in Eys.
  3. Brigitte:
    25 augustus 2019
    Hoi hoi Paul, prachtig daar ook weer! Hou wel van die ruige rotsen ⛰ Kamer en badkamer zien er prima uit, zal een zeer goede nacht worden denk ik zo 😀 Groet Brigitte
  4. Brigitte:
    25 augustus 2019
    PS.... geen tijd meer om te feuten? 😉