Etappe 14: O Cadavo-Lugo.

15 september 2017 - Lugo, Spanje

Gisteren afgesloten met een gezellige avond. Ik werd s'middags al meteen uitgenodigd om mee te eten in de albergue. Een Duitse kok die jaren in Zuid Amerika heeft gewerkt heeft het diner gemaakt, 5 uur bezig geweest in de keuken! Het resultaat mocht er zijn. Met z'n 10-en heerlijk gegeten, werkelijk genoeg voor 2 dagen.
De hospitalera raakte wat overspannen toen ze de keuken zag en heeft m s'avonds nog schoongepoetst, ondanks dat we zeiden dat we dat zelf zouden doen. Hospitalera heeft ook een restaurant naast de albergue en ik denk dat ze ook boos was, omdat ze 10 menu's minder kon verkopen. Uiteindelijk hebben we de wijn en het bier bij haar gekocht, had ze toch nog een aardige omzet.
Vanmorgen wilde ik om 7 uur van start. Uiteindelijk werd dat bijna 8uur vanwege ochtendregen. Gestart in t donker met regenkleding. Tegen negenen brak t zonnetje echter al door en dat loopt net wat prettiger. Vrij eenvoudige route vandaag, slechts 2 klimmetjes en de rest vlak of bergaf. Soms ook steil bergaf en daar heb ik (en vele andere pelgrims ook) soms wel wat moeite mee. Soms echt n aanslag op de knieën.
Onderweg zie je geregeld op een billboard dat de Camino "opgeknapt" wordt, de modderige stukken worden vlak gemaakt en van een dikke splitlaag voorzien. Op zich begrijp ik wel dat een Camino voor iedereen toegankelijk moet zijn, maar anderzijds stoort het me enorm, die saaie paden! Het is notabene de Primitivo, die toch als niet eenvoudig te boek staat.
Afijn, vandaag zeer lang op kop gelopen en niet veel pelgrims gezien. Pas over de helft wat pauzes genomen en dan ontmoet je weer een boel bekenden. Ook liepen er vandaag wat nieuwkomers, die de laatste 130km doen. Allemaal Spanjaarden. Met de meesten heb ik niks, spreken alleen Spaans. Wel met veel respect gezien dat een oud mannetje van rond de 75 me aardig goed bijhield. Heb hem net in de herberg het onderste stapelbed gegeven. Belachelijk dat de hospitaliro hem een bovenbed gaf.
De eerste blik op Lugo vond ik niet erg fraai, lelijke hoogbouw. Achter die hoogbouw ligt echter een prachtig stadje, omgeven door een volledig intakte vestingmuur.
Kathedraal net even bezocht, maar kon niemand vinden voor een stempel. Straks nog maar even gaan kijken, is maar een paar honderd lopen.
Al heel wat bekenden gezien van de afgelopen dagen en we gaan straks iets eten.
Vrij rustig in Lugo, er zijn ook niet zo ontzettend veel pelgrims in de stad.
De albergue hier valt wat tegen, zeker na gisteren, weer grote slaapzalen volgepropt met bedden (20 per kamer).
Morgen begin ik aan een alternatieve route, de noordroute naar Friol en Sobrado (ligt op de Camino del Norte). Vanaf Sobrado heb ik zelf een route uitgestippeld Nasr Santa Irene. Zodoende hoef ik straks maar 17km over de Francesroute naar Santiago.
Nog 4 dagen lopen dus, als alles goed gaat. Net vóór Lugo de 100-km grens gepasseerd, het schiet dus al aardig op.

1. Jacqueline:
    15 september 2017
    Hey Polleke,
    Je hebt je cerveza weer verdient!
    Succes morgen.
    Jacqueline