Etappe 10: Chateau Porcien - Reims 46km

10 augustus 2019 - Reims, Frankrijk

Hola volgers,

Gisterenavond alweer top- gezelschap in de albergue, Vera met dochter Jenna uit Montzen kwamen een uur of wat na mij binnen. Fijn om lekker Duits te kunnen praten.
We zijn met z’n drietjes gaan eten bij plaatselijke bar/restaurant. Best goed, alleen een lap vlees laten liggen.
Nog even wat gaan drinken en terug naar albergue om te pitten.
Hoe oud Vera is weet ik natuurlijk niet (dat vraag je niet hè!), maar Jenna is 15. Jenna spreekt perfect Frans vanwege haar studie. Montzen ligt in België, de Oostkantons,en voertaal is daar Duits.
Ze lopen ieder jaar een week op de Camino naar Santiago en doen ca. 20km per dag.
Ze hadden me onderweg al gezien en dachten eerst dat ik de postbode was. Postbussen en -autootjes zijn in Frankrijk geel. En ik heb een knalgele bagagetas. Hilarisch, want al diverse keren werd me de weg gevraagd, lopend door Frankrijk,
Alle drie zeer slecht geslapen in albergue, goede matrassen, maar die liggen op zo’n rottige doorzakspiraal. Slecht slapen en veel gepiep en gekraak.
Om 8uur effe naar de Carrefour geweest voor t hoognodige voer en op pad gegaan. Starte goed en kreeg in Avancon al koffie aangeboden van een mevrouw aan de route. Alleraardigst, liet met ook de kerk nog zien!
Mooi weer ook vandaag, gisteren behoorlijk wat regen en onweer gehad in de middag.
Zeer lange rechte wegen/paden vandaag, lijkt of er geen eind aan komt.
In St Loup de Champagne stopte aan t begin  van t dorp een autootje met oud madammeke. Ze zei me dat de kerk fermé is. Ik zeg pas de problem. Zegt ze nog eens dat ie niet ouvert is. Ik zeg nog eens pas de problem. Ze snauwt au revoir en ik loop maar door.
Ik kom bij de kerk en die staat gewoon open!? Jonge vrouw met haar kindje is daar aan de schoonmaak bezig. Zal de dochter van madam in de auto wel zijn dacht ik nog. Bescherming tegen verdachte pelgrims hè!?
Afijn, verder gelopen naar Bazancourt over alweer zeer lange rechte paden. Eigenlijk zou ik hier ook overnachten. Ook Eva en Jenna zouden hier overnachten. Helaas heeft hotel Moderne sinds kort besloten om in het weekend te sluiten. De gemeente albergue was in 2015 al bedroevend. Toen gesloten vanwege een kledingmarkt. Dit jaar gewoon niemand bereikbaar aldaar.
Ik was echt pisnijdig, niet vanwege mezelf, maar er zijn ook mensen die na dik 20km wel een bed verwachten en niet nog eens doorgestuurd willen worden met “zoek maar iets anders”. Dieptriest, STOP DAN MET JULLIE FLUTALBERGUE BAZANCOURT! Wel prijken in alle reisgidsjes, maar Bazancourt is dus niet aan te bevelen, vermijden maar deze plaats.
Nou ik had dus weer voldoende adrenaline om dan maar door te gaan naar Reims (nog eens 15km).
Nieuwe route, iets korter, maar een vrijwel kaarsrechte landweg zonder ook maar iets onderweg.
Pas om 17.30 bij kathedraal aangekomen. Frans Santiagogenootschap is daar maar tot 17uur aanwezig. Ik heb wat informatie van ze nodig en ga die morgenmiddag maar halen.
Kortom dus 2 dagen geboekt in de jeugdherberg. In 10 dagen naar Reims lopen is wat te gortig. Niet dat ik echt afgepeigerd ben, kon desnoods nog 10 km door. Maar toch, inderdaad wel wat gestoord.
Nu dus maar een rustdag, want van Reims heb ik nog  maar weinig gezien.
Ik heb trouwens al enkele dagen geleden besloten om zeker niet naar Rome door te lopen. Dat wordt zo krap, dat ik dan toch geen tijd heb om de stad te zien.
Vanaf maandag start de onbekende route en ik ben eens benieuwd wat die me gaat brengen?

Morgen meer van me,
Paul.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    En ik dacht nog wel dat je de Fransen begon te waarderen 😉
    Een rustdag is zeker erg verdiend; jou kennende zal het nog wel wat extra kilometertjes en plaatjes opleveren.
    Fijne dag morgen!
  2. Peter:
    10 augustus 2019
    Wel erg veel kilometers vandaag Pol, hopeloos met die Franse overnachtingstoestanden!!! Geniet van de rustdag morgen.
  3. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    10 augustus 2019
    Hou Paul, die ervaring had ik ook met Bert in Bazancourt. Er was niets. Toen bij een boerenfamilie thuis geslapen, was top. Lekkere afstand vandaag. Denk aan je lijf, goed om de tijd te nemen zoals je schrijft.
  4. Brigitte:
    11 augustus 2019
    Hoi Paul, wij zijn weer terug van vakantie en heb inmiddels ál je verhalen en foto’s gelezen en bekeken. Knap hoor, wat ‘vlieg’ jij door ‘t landschap! Jammer van Rome, het is zo’n prachtige stad... mijn dochter is er pas geleden nog een week geweest. Maar ben zeer benieuwd waar je wel gaat eindigen. Lekker uitrusten morgen en met frisse moed daarna weer verder! Geniet ze, groet Brigitte