Etappe 1: Eys-Luik 37km.

1 augustus 2019 - Luik, België

Bonjourkes  volgers,

Vanmorgen klokslag 6 uur van start gegaan.
Helft asfaltweg en helft landwegen.
Het was weer even wennen met de Wheelie, maar is toch weer de juiste keuze gebleken!
Geen hindernissen onderweg en weinig hoogteverschil.
Via Cartils naar Gulpen gelopen, daar de rijksweg naar Maastricht opgelopen. Afgeslagen richting Reijmerstok en bij camping Osebos de oude Luikerweg op gegaan. Die gaat vrijwel kaarsrecht naar ‘s Gravenvoeren toe.
Weinig spannends onderweg, bij Reijmerstok even gepraat met een wandelaar, die m’n karretje “verrekt handig” vind, gelijk heeft ie.
Van ‘s Gravenvoeren naar Berneau een rotweg, erg druk en hoge bermen.
Van Berneau naar Visé is helemaal een rotweg. Gevaarlijk zelfs! Druk, smal en nauwelijks wegberm. Maar, afijn, ben er heelhuids overheen gekomen.
In Visé eerste pauze, vrij vroeg nog, half tien. Smerig bakje koffie gescoord en ff de kerk daar bekeken.
Ik had vooraf 2 opties voor overnachting. Sporthal Omnisport in Visé heeft gastenverblijven. Is donativo en van horen zeggen erg goed. Let wel op, in weekend vaak in gebruik door sportteams!
Tweede optie was zusters Clarissen in Luik, zie link:

Fijn dat Luik nu echt een pelgrimsherberg heeft! Deze Is vers van de pers, las er over in Luiks webkrantje. Ik ben dus doorgegaan voor optie 2.
In Visé kun je de pelgrimsroute oppakken, maar die gaat hoog over de rotsen heen en is een km of 5 langer, dan de snelle route.
Die snelle route nu genomen, parallel aan A2, spoorlijn en Maas. Niet erg fraai, door Cheratte en Jupile sur Meuse. Maar wel vlak.
Ik heb uiteindelijk ruim 37km gelopen en de laatste 5 ging t wat moeizamer.
Mazzel met het weer, ideaal om te lopen, niet te warm en droog!
Ergens in Jupille een Aldi gevonden en wat inkopen gedaan.
Rond 14.00uur bij albergue aanbeland. Zie de info in de link maar. Gastvrij ontvangen! Wel wat taalproblemen, de zustertjes spreken alleen Frans. Een buurjongetje speelt hier voor tolk, dus alles is toch geregeld.
Echt nieuw de herberg, kamers nog strak in de lak en douche denk nooit gebruikt. Ook effe droogrekje moeten regelen en de zweetzooi dus fris gewassen. Straks om 18 uur krijg ik zelfs wat te eten (zonder vlees) en er staat water en fris klaar. Voor morgen om 7uur afgesproken voor ontbijt.
Jammer dat klooster grootschalig gerenoveerd wordt, nu even niet toegankelijk. Wel lekker in t parkje op een bank gezeten.
Geen andere pelgrims hier, zal vanwege het onbekende zijn!? Wel twee Vlamingen hier voor een dagje te gast, die bezoeken om de zoveel tijd een klooster. Hier dus wel pech vanwege renovatie. Maar allez, Luik is ook erg mooi, krijg je wel een dagje om.
Voor morgen een alternatieve route. De originele over sentier de Crêtes is wel erg fraai, maar 29km lang, zwaar en ik ken die al goed.
Nu ga ik dwars door Luik, Saint-Nicolas, Tilleur en Seraing. Na Seraing de route Napoleon omhoog richting Saint Séverin. Daar hoop ik morgen een bed te vinden!? Route is slechts 20km, ik kan dus rustig aan doen. Ik lig trouwens nu al één etappe voor op schema.

Tot morrege!
Paul.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Dat is nog eens een flinke start! Je bent zo te zien al begonnen met de fotos aan het eind van de straat. De herberg ziet er idd keurig uit. Trappistje is wel verdient!
    Succes morgen.
  2. Paul:
    Goed opgelet!
    Er bestaan foto’s van het moment waarop ik met slaperige kop de voordeur uitkom. Die volgen mogelijk later nog, een andere volger heeft foto’s gemaakt en die staan nog op zijn camera (hint!).
  3. Theo en Lenie:
    1 augustus 2019
    Als je wilt kan ik enkele foto's sturen om op je site te plaatsen. Ze zijn wat donker maar je bent toch goed herkenbaar. Heel mooi om de eerste dag al zo'n afstand af te leggen en ook nog zoveel leuke en interessante plaatjes te schieten. Veel plezier de volgende dagen. Groetjes!!
  4. Paul:
    1 augustus 2019
    Stuur maar door, plaats ik ze morgen wel!
    Helaas erg rustig in albergue, nog niet algemeen bekend, zal Santiago genootschap een berichtje sturen over deze lokatie, die erg goed is.
  5. Brigitte:
    2 augustus 2019
    Hoi Paul, het begin is gemaakt.. en wat een afstand voor de eerste dag, knap hoor! Let verder wel goed op je op.. (lees...gevaarlijke weg) Veel plezier morgen op het ‘kleine’ stukje dat je te gaan hebt. Groetjes Brigitte
  6. Pia:
    2 augustus 2019
    Hoi Paul, ik heb je wandelroutes al meerdere keren gevolgd en loop al lezend met je mee, berg op en af. Ook dit keer veel wandelplezier en veel succes! Groet, Pia
  7. Maria en Hein:
    4 augustus 2019
    Hoi Paul, het is weer zover, je bent weer van start gegaan en dan meteen de eerst dag al een flinke trip.
    we zullen je weer met plezier en vol spanning je reis volgen. benieuwd naar al je interessante verhalen en mooie foto's.
    Paul we wensen je veel succes en wandel plezier.
    Groetjes uit Eys van Hein en Maria Hollands