Dag 76 El Pontarrón de Guziero-Santoña.

23 mei 2016 - Santoña, Spanje

Gisterenavond zijn er uiteindelijk nog 2 Duitse jongedames in herberg aangekomen en waren we dus met zijn zessen. S'avonds nog even naar plaatselijke bar geweest, omdat er verder niets te beleven was. Naderhand wat van mijn eetvoorraad opgemaakt; stokbrood met chorizo worst en een banaan na.
Bij terugkomst uit de bar bleken de 2 jonge Duitse wichten de badkamer blank te hebben gezet en had ik natte sokken. Beetje irritant dat sommige mensen hun rotzooi gewoon zo laten en het niet even opruimen. Maar ja, gelukkig meer sokken bij me.
S'morgens om 7 uur het bed uit, een restje stokbrood met chorizo gegeten en een kop thee gedronken. Om 8 uur de 5 Duitse gasten een goede reis gewenst en weer op pad gegaan. De laatste dagen zit ik een beetje te improviseren met de route. Er zijn al enkele dagen wat alternatieve routes mogelijk. Ik probeer hier een zo mooi mogelijke route uit te halen en loop dan mijn eigen weg. Vandaag vrij veel asfalt gelopen over een grote weg (met weinig verkeer), maar hier wel vaak adembenemend mooie omgeving gezien. Zelfs bij het autobaanrijden in Spanje zit je in prachtige natuur!
Tot de oude stadskern van Laredo best een mooie route gelopen. In Laredo helaas 5km lang over een boulevard gelopen met gruwelijk lelijke flatgebouwen aan een saai eentonig strand, om depressief van te worden.
Op het puntje van het strand van Laredo met het veerpont overgestoken naar Santoña. Santoña zelf is niet erg fraai (vrij verl nieuwbouw), maar de haven is wel aardig en het uitzicht over het water is echt prachtig.
In Santoña aangekomen een kop koffie en wat tapas met verse vis besteld en op terras 3 Australiërs gesproken, die de Camino lopen. Vanavond slapen zij in een herberg wat verderop, maar wss zie ik ze morgen weer. Ik heb voor het gemak gekozen en lig in de jeugdherberg van Santoña. Qua prijs in elk geval niet slecht; €15 voor slapen, ontbijt en diner!
Na het douchen kwam er nog een pelgrim hier binnenlopen, Ludovic uit Frankrijk. Wel een aardige gast en ben net even een biertje wezen drinken in Santoña. Bij terugkomst in herberg is er nog een Spanjaard gearriveerd. Ik heb die al vaker gezien, maar hij spreekt alleen maar Spaans, dus dat communiceert niet echt goed.
Gelukkig hen ik al wat tapas met vis (vers! want Santoña is vissersstadje) gegeten bij aankomst, want het eten is pas om 20.30uur.
De vis is trouwens heerlijk, maar de lucht bij de verwerkingsbedrijven is niet te harden, zeker nu het zonnig en warm is hier. Gelukkig ligt de jeugdherberg een flink stuk verwijdert van de vislucht.
Morgen zal ik na wat geïmproviseer weer op mijn oorspronkelijke planning terechtkomen. Ik wil perse naar de albergue van Güemes toe, die staat beschreven als beste op de Camino del Norte. Morgen weet ik of dit juist is, adios!

1. Lenie Flipsen De Hoon:
    23 mei 2016
    Hoi Paul ,

Jij beleef nogal wat ,Meer als hier hoor Het was vandaag heel de dag regenen donker weer .
    Ik ben benieuwd wat je morgen beleef En wacht het verslag weer af ,De foto,s zijn prachtig !Verder goeie reis en nog vele leuke ontmoetingen
    Groetjes Pa en Ma .