Dag 73 Arteaga Derio-Bilbao.

20 mei 2016 - Portugalete, Spanje

Goed aangesterkt in Arteaga Derio. Stevig gegeten, broccoli met worteltjes en aardappel en 2 stukjes (ongeidentificeerd) vlees. Daarna nog een bakje vruchtenyoghurt.
In de middag nog 2 pelgrims tegengekomen, die ik al eerder had ontmoet. Het zijn 2 oudere Spanjaarden en ze spreken geen woord Engels, dus communicatie is moeizaam met handen, voeten en vertaler op de telefoon.
Verder wat door het gebouw en door de directe omgeving rondgelopen. Het seminarie ligt op een industrieterrein en de stad was me te ver lopen na de tocht van bijna 30km.
S'avonds vroeg gaan slapen en ook pas om 7uur vanmorgen opgestaan. Rustig ontbijtje gegeten met koffie erbij. Om 8uur was de boel ingepakt en ben ik vertrokken.
In de heuvel die ik over moest naar Bilbao had ik me een beetje verkeken. Uiteindelijk een dikke 300meter klimmen en aan de andere kant 350 afdalen. Gelukkig was de route vandaag maar 8km tot de kathedraal van Bilbao. Daar was ik om 10uur al voor een stempeltje in de credential. Ik zat net effe op een plein vlak bij de Ria de Bilbao uit te rusten, toen ik weer 2 bekende pelgrims tegenkwam, een Spaanse broer en zus. Die zijn altijd zeer vriendelijk en spreken een beetje Engels. De pelgrimsherberg waar zij liggen, ligt 5km buiten de stad. Dat is me wat te veel, dus naar toerismebureau gegaan en gekeken of er iets dichterbij is. Nou ligt er sinds kort vlak bij het centrum een private albergue. Die is wel €20 met ontbijt, maar ziet er zeer verzorgd uit.
Even na 11uur hier mijn bagage gestald. Wel hilarisch moment beleefd; voor me aan de balie een Amerikaan: "my secretary made the reservation for me". Even later maakt ie een foto van zichzelf met de receptioniste en mailde hem meteen door "to my secretary in New York City, so she knows i'm still allive". Nog wat later vraagt ie naar het adres van "the restaurant my secretary reservated for me". Inmiddels lag ik al haast onder de balie van de (met moeite ingehouden) lachstuipen.
Na americano heb ik me ingeschreven, bagage gestald en ben de stad verder gaan bekijken. Bilbao is echt een prachtige stad, er is veel bezienswaardigs (ook naast het eigenlijk toch wel wat afgezaagde Guggenheim). Trouwens ook mazzel met het weer, zonnig en 25 graden. Probleem is dat Bilbao echt gigantisch groot is, je loopt je hier een ongeluk om alles te zien. Ik heb dan ook besloten om morgen gewoon een volgende etappe te doen, naar Portugalete (15km) of naar Pobeña (25km). Die etappe verloopt ook nog voor een groot deel door Bilbao, langs de Ria de Bilbao.
Zojuist hier met een Engelse leraar (die geeft enkele colleges in Spanje en hoopt daar ook werk te vinden) afgesproken om samen ergens te gaan eten. Geen pelgrim dus, maar we verstaan elkaar in elk geval wel.
Een pelgrimsmenu zit er denk niet in vandaag, ik heb dat nog nergens kunnen ontdekken. Wel een betaalbaar Italiaans restaurant gezien.

1. Jacqueline:
    20 mei 2016
    Hallo Paul,
    Klinkt goed allemaal en ook de fotos zijn weer top.
    Ik begrijp dat je dus pas morgen langs de zweefbrug komt (Opgezocht op internet; ik ben benieuwd).
    Prettige avond en succes morgen op de volgende etappe.
    Jacqueline
  2. Jeannie:
    21 mei 2016
    Hallo Paul alles gaat naar wens goed weer dat is belang rijk
    mooie foto's ik duim voor je Jeannie