Dag 69 Zarautz-Deba.

16 mei 2016 - Deba, Spanje

Hola, vandaag wat beter in de Camino gekomen. De eerste dagen wat de pest in, omdat het hier in Spanje toch anders toegaat dan in Frankrijk. Ook de eerste (zeer) grote steden van Spanje bevielen me helemaal niet.
Vanmorgen om 7uur gestart met uitgebreid ontbijt. Het is een lopend buffet en omdat ik de eerste was vanmorgen, heb ik me aardig volgepropt.
Even voor 8uur vertrokken aan de relatief korte, maar toch wel pittige etappe naar Deba. Een mooie gevarieerde vandaag, heel stuk langs de kust, maar ook mooie kijkjes op het binnenland en door het bos. Net te vroeg gestart met lopen om op Spaanse TV te komen, die waren onderweg camera's aan t opstellen.
Onderweg wel wat mensen gezien, maar was blijkbaar vrij vroeg op pad.
Om 14uur aangekomen in Deba en bij toerismebureau als 16e pelgrim geregistreerd vandaag. Gelukkig een grote albergue hier met 56 bedden. In de loop van de dag heel wat mensen zien binnenkomen en ik denk dat ie nagenoeg vol zit.
Na aankomst gedouched en meteen gaan eten. Ook dat verliep zeer goed. Bij een Chinese uitbater in het restaurant voor €13,- uitgebreid gegeten incl. 2 biertjes!
Daar wordt je wel blij van, na diverse dure dagen in Frankrijk.
Bij terugkomst in herberg was de Duitse dame uit het stapelbed onder me druk bezig een beetje modder van m'n karretje weg te vegen, want ze wilde niet de ganse tag durch de dreck lopen. Dus heb ik zelf nog maar effe geveegd en de modder opgeruimd. Tja en als je het wandelparcours hier ziet, dan ontkom je toch echt niet aan een beetje dreck.
Ik moet niet overdrijven hoor, het is hier best gezellig en ik ben blij dat er hier niet alleen Spanjaarden zijn. Gelukkig is de meest gesproken taal hier nu toch Engels.
Morgen krijg ik een hele zware etappe van 25km met 900 hoogtemeters. Volgens de beschrijving is het zowel bergop als bergaf enorm steil. Met het karretje heb ik een nieuwe tactiek geleerd, zigzag bergop/bergaf.
Morgen geen ontbijt hier in albergue. Mogelijk is er gelegenheid ergens in de stad, anders weer zonder koffie op pad.

Ik heb begrepen dat de vermiste Nederlandse mevrouw weer terecht is. Wel een beetje dom om geen telefoon bij je te hebben.

1. Brigitte:
    17 mei 2016
    Hoi Paul, wat knap dat je al in Spanje bent aangekomen en dat gelukkig zonder lijfelijke ongemakken! Ik verslind je verhalen en de foto's zijn prachtig. Veel loopplezier, beter weer en leuk gezelschap gewenst! Groetjes oet us sjoen Mestreech, Brigitte