Dag 65 Espelette-Ascain.

12 mei 2016 - Ascain, Frankrijk

Gisteren dan wel geluk met de refugio, met het eten was dat wat minder.
We lagen in de refugio met het trio uit Frankrijk, man alleen uit Frankrijk en ik. Samen met die ene man uit Frankrijk, die redelijk Engels spreekt, op zoek gegaan naar restaurant. Er zijn heel wat restaurants in Espelette, maar er was er maar eentje geopend. Het hoort bij een vrij luxe hotel en dan is de prijs van het menu vaak ook erg luxe. Gelukkig wel erg lekker, gevarieerd en ook genoeg. Het is toch beter dan een supermarkthap uit de magnetron.
Helaas heeft die Franse meneer (erg, maar weet zijn naam niet) wel de hele nacht liggen ronken als een straaljager. Ik heb m s'nachts diverse keren met een kussen bekogeld, maar het ronken stopt dan maar heel even. Niet goed geslapen dus. Van 6 tot 8 vanmorgen wel effe kunnen doorslapen, want meneer ging al vroeg op pad. Om half 9 ook vertrokken, even langs de bakker en super gegaan en begonnen aan de eerste klim Espelette uit. Vandaag 2 flinke klimmen gemaakt van ca. 250meter en tussendoor wat kleine heuvels. Boven op de eerste klim al blij verrast met zicht op de zee heel in de verte.
Ook een beetje triest, want kwam hier een Spaans meisje tegen, die zo bleek, al 7km de verkeerde kant uitliep. Ergens in een dorp had iemand haar de verkeerde kant uitgestuurd. Echte tranen, heb haar maar naar beste kunnen op mijn telefoon laten zien welke kant ze dan wel uit moest lopen. Gelukkig was het nog vrij vroeg op de dag en hopelijk heeft ze de juiste route weer kunnen vinden.
Het deed me even denken aan vorig jaar, toen ik ook een heel stuk de verkeerde route liep. Ik heb toen  de mazzel gehad dat de beheerder van de (ook nog) Nederlandse herberg me op kwam pikken.
De 3 Franse pelgrims onderweg nog ingehaald en toch op een vrij rustig tempo de 18km volbracht. Weer een erg fraaie route vandaag. De route van Saint Jean Pied de Port naar Irun wordt maar door zo'n 5 pelgrims per dag gelopen (vlgns. meisje bij tourismebureau in Ascain). Op de francesroute zijn dat er meer dan 300 per dag! Ik denk dat de route te weinig bekendheid heeft, terwijl ze wel heel goed gemarkeerd is. Mogelijk is ook de relatief hoge prijs voor overnachten en eten hier debet aan.
Vandaag dan wel blij verrast dat er sinds een jaar ook in Ascain een refugio is. Ze is relatief duur (20 euries), maar vergeleken bij de vanafprijs in hotels hier van €45, valt het wel mee. Bovendien zeer mooie refugio en vriendelijke ontvangst.
Nog een meevaller is het weer vandaag, ik heb het droog gehouden tot aan de deur van het tourismebureau in Ascain. Toen ik de klink vastpakte begon het te regenen.
Ik vind het nog steeds verbazingwekkend hoe snel het weer hier kan veranderen. Ik heb begrepen dat dat door Pyreneeën en nabijheid van de zee komt.
Onderweg zie ik ook dat buien zeer plaatselijk kunnen zijn, sommige paden zijn behoorlijk modderig, terwijl het een stukje verder weer helemaal droog is.
Vanavond kan ik naast de refugio goedkoop eten en morgenvroeg kan ik er ook ontbijten.

1. Jacqueline:
    Hoi Polleke,
    Morgen verlaat je Frankrijk en kan je gaan genieten van de beschermde (?) pelgrim status in Spanje. Maar het is ook een mijlpaal; je hebt nu iets van 2000 kilometer gelopen (vorig jaar en dit jaar)?
    Erg knap en bewijs van je doorzettingsvermogen.
    Mss nog een mazzel dat je de rustigere kust route loopt; ook minder kans op snurkers?
    Jacqueline
  2. Jeannie:
    12 mei 2016
    hoi Paul Morgen gaat het richting Spanje erg knap dat je al zoveel kilometers gelopen hebt wens je veel geluk Jeannie
  3. Peter en Gerda:
    Welcome in Spain.
  4. Paul:
    Ho ho!
    Ik ben voor een mankepoot best snel, maar ook weer niet zo snel. Morgen in Irun kom ik aan de 1750 afgelegde km's. Net effe opgezocht, als het goed is kom ik straks in Escalante, 10km vóór Güemes aan de 2000km. Daarna is het nog 610km naar Santiago.
    In werkelijkheid loop je veel meer (verkeerd lopen, s'avonds lopen om stad te bekijken enz.), maar ik tel alleen strikt de te lopen route.
  5. Lenie Flipsen De Hoon:
    13 mei 2016
    Hoi Paul .
    En dan ben je in Spanje !
    En kom het einddoel steeds dichterbij ,echt geweldig hoor !
    Het is hier vandaag mooi weer geweest maar het gaat wel veranderen
    Zag pas laat op de telefoon dat je gebeld heb !
    Ik bel morgen wel
    Veel wandel plezier En groetjes van Pa en Ma .