Dag 48 Mussidan-Port Sainte Foy Ponchapt.

25 april 2016 - Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt, Frankrijk

Bonjourkes beste volgers,
Alles ca va bien in Hollande?

Hier wordt het met de dag fraaier.
Gisteren nog kennis gemaakt met 3 Franse pelgrims, Claude en het stel Astrid en Michel. Ze kwamen pas laat in de middag aan en gingen de stad bekijken. S'avonds in de keuken nog wel n glas wijn met ze gedronken en in t Engels wat gekletst. Ze lopen al 3 weken samen, sinds vertrek uit Vézelay. Vanmorgen zijn Astrid en Michel al rond 6 uur vertrokken voor etappe naar Sainte Foy La Grande. Claude wilde het wat rustiger aan doen net als ik. We zijn pas rond 7uur opgestaan. Om iets na achten ging Claude inkopen doen en ik ben gestart aan een nieuwe etappe. In het begin iets gefoeteld en een asfaltweg parallel aan de pelgrimsweg genomen. Niet korter, maar wel eenvoudiger. Op deze asfaltweg voor t eerst van mijn leven letterlijk rechtdoor over de rotonde gegaan (zo'n grote grasheuvel). Kreeg getoeter en n duim van passerende vrachtwagenchauffeur!
De etappe bleek veel makkelijker te lopen, dan dat ik had horen zeggen; veel vlak asfalt, ideaal weer en zelf in goede conditie. Al na 12km kwam ik op gereserveerd adres aan. Dat was me nog veel te vroeg, dus ben ik doorgelopen en heb afgebeld. Weer een route met slechts enkele kleine gehuchten. Heel veel bos onderweg. Op de hoger gelegen uitkijkpunten zie je kilometers ver bos.
Na ruim 20km kwam ik bij de camping van Bazange aan. Het was een alternatief plan om hier te kamperen. Wel aardig gesprekje gehad met eigenaar en n Engels echtpaar (op zoek naar camping), maar helaas gaat de camping pas per 1 mei open. Wel flesjes water laten bijvullen. Ik vertelde dat ik uit de buurt van Maastricht kom, blijkt dat Engels echtpaar daar vorig jaar naar André Rieu te zijn geweest. Ze vonden het maar niks om op een plein in een afgebakend vierkantje te zitten en zijn naar n café aan t plein gevlucht voor n Belgisch biertje.
Afijn, ik voelde me nog steeds top en besloot om dan maar de resterende 10km naar Port Sainte Foy te doen. Aan het eind was dat nog best pittig met steil klimmen en vooral met een steile afdaling over rotsblokken.
Een half uur vóór eind etappe heb ik Astrid en Michel nog ingehaald. Ik denk dat zij nu in Sainte Foy La Grande zijn. Ik lig in de herberg in Port Sainte Foy, op andere oever van de Dordogne.
Vanavond maar s effe gaan kijken naar de Dordogne. Ook even boodschappen doen zometeen.
Helaas weer alleen in deze herberg, ze gaat eigenlijk ook pas per 1 mei open (staat in de boekjes). Dat moeten ze maar eens wijzigen, ik zie in het gastenboek al berichten van februari af. Op de foto's is wel te zien dat t een zeer fraai en pas gerenoveerd verblijf is.

1. Paul oet Sjinne:
    hallo Paulus de Pelgrim (PdP),
    je hebt vandaag je persoonlijke record verbroken, had natuurlijk ook geen andere keus met de gesloten herberg en camping dan verder te trampelen! Gelukkig kom je met je Engels/Frans kennis en met hands & feet daar waar je moet zijn. Je hebt de herberg weer voor je alleen, niet echt gezellig. Je zou natuurlijk veel liever wat kletsen en van gedachte wisselen met de andere bezoekers. Wel een voordeel is, dat je dan geen last hebt van snurkende mede pelgrims! Wederom mooie foto's van een even zo mooie omgeving. We wensen je vanuit het regenachtige Schinnen een goede voortzetting van de reis. Groetjes van Paul & family oet Sjinne
  2. COR:
    25 april 2016
    Hoi Paul, Voor 'n keer prima en bijna onvermijdbaar zo'n lange etappe. Je schiet een eind in de goede richting maar wees er wel voorzichtig mee. Je moet ( mag ) nog een heleboel kilometertjes!! Succes morgen, ik hoop dat je beter weer hebt dan het hier is. Groetjes; COR
  3. Jacques Theunissen:
    25 april 2016
    Dag Paul, ik heb het zojuist nagemeten, je hebt echt weer kms gemaakt vandaag. 35km?? Denk eraan.
    De vlinder die je hebt gefotografeerd is de Koninginnenpage. Een hele mooie, verder de kever was een meikever, deze leven als rups heel lang onder de grond.
    Verder: De meikever komt voor in grote delen van Europa, en is vooral te vinden op open plekken in bossen, bosranden en open velden met gras als begroeiing. In Nederland en België is de soort niet meer zo algemeen als vroeger. De meikever is een van de bekendere Europese kevers en speelt een bescheiden rol in de cultuur.
    Zo zie maar weer, ga zo door en je kent strakjes de natuur en zijn/haar mooie elementen.
    Tot snel weer, Jacques