Dag 106 Hospital de Bruma-Sigüeiro.

22 juni 2016 - Sigüeiro, Spanje

Gisteravond om 22uur maar gaan slapen. Op zich vielen de Engelssprekende Italiaan en de Nederlander wel mee, maar na het zoveelste biertje werd me het gebral en het ophemelen van zichzelf wat te veel.
Na een hele stapel sterke verhalen en voorvallen heb ik verteld dat ik er bijna 2700km op heb zitten. En dan vallen ze even stil en verwachten dat ik ook Camino-mirakels ga opsommen. Ik heb daar niet zo'n behoefte aan en heb ook weinig met de mythe die aan caminos vastkleeft. Er wordt wat onzin verkocht. Uiteindelijk beleeft eenieder die Camino op zijn eigen manier. En dat toeval, dat je juist een paar sokken onder je bed vind, wanneer je door je laatste paar heen zit. Ik noem dat geen magie, maar gewoon een portie mazzel. Ik heb enkele dagen terug in een albergue de "afdeling vergeten spullen" gezien en daar kun je echt een winkel mee beginnen.
Afijn de albergue was s'avonds compleet vol (22 bedden), maar toch goed geslapen. Geen wekker gezet, om 7uur opgestaan en om 8uur op pad (na ontbijt in plaatselijk café). In het café bleek de bardame wel Duits te spreken, kwam ik vanmorgen achter.
Heel rustig gelopen vandaag, ik heb geprobeerd niet te zweten. Maar in de zon was het vandaag weer zo heet, dat je zelfs stilstaand aardig wat vocht verloor. Begin van de route veel asfalt, maar aardige dorpjes. Halverwege veel mooie bospaadjes. De laatste 8km een kaarsrecht kiezelpad (langs een hoofdgasleiding), erg saai.
Sigüeiro is ook niet echt fraai, maar is wel een klein stadje met allerlei voorzieningen. Uiteindelijk in een rustige privé-albergue terecht gekomen met kleine slaapkamers. Ik heb de mazzel dat er zelfs maar 2 bedden in m'n kamer staan. De kans op een snurker is zo erg klein. Badkamer en keuken zijn erg netjes en als ik het goed begreep kan ik straks ook eten hier (tja ik vang wel wat op in het Spaans, maar bij lange na niet alles).
Tot nog toe alleen een Duits echtpaar hier en 2 Duitse zusjes. Alle 4 gisteren ook al gezien in Hospital. Ik heb m blijkbaar gemist, maar er schijnt hier ook een grote albergue te zijn met 45 bedden.
Onderweg tijdens pauzes wel diverse mensen gezien, maar tijdens het lopen was het lekker rustig. Op de Camino Ingles verwachte ik eigenlijk veel Ieren, Schotten en Britten en natuurlijk veel bars en kroegen. Maar het tegendeel is waar, van dit alles net heel weinig.
Ik hoorde net, dat je wanneer je de rivier hier in Sigüeiro oversteekt, je al in stadsgebied Santiago bent. Morgen is het echter nog 17km lopen tot aan de kathedraal.
Hopelijk blijft het morgen nog droog, er is wel in de middag regen voorspelt.
Morgen proberen om nog een Compostela te bemachtigen voor de Camino Ingles. Ik weet niet of dat lukt, je moet minimaal 100km lopen. Ik weet niet of dat puur voor de Camino Ingles geldt of voor al je km's.
Ook morgen de bus naar huis regelen. Ik geloof dat er vrijdag een rijd, dat zou mooi uitkomen.