Nieuwe reisplannen.

1 augustus 2017 - Eys, Nederland

Hallo beste volgers,

Ik had al beloofd dat er ooit een vervolg zou komen. Nu, op dit moment,  is alles voorbereid en over een maand (31 augustus)  reis ik per bus af van Aken naar León. Gedurende de maand september wil ik in elke geval de oude route gaan lopen. Te beginnen met de Camino del Salvador, over 120km. van León naar Oviedo. Hierna volgt de Camino Primitivo, over 330km naar Santiago de Compostela. Graag wil ik hierna nog de Camino Inglés lopen vanaf Covas (nog ietsje boven Ferrol, de oorspronkelijke startplaats van de Inglés en ca. 145km. lang) terug naar Santiago. Eind september kom ik tot slot per bus terug naar Aken. De reis van Eys naar Aken, en straks ook terug naar huis, doe ik overigens ook te voet. Goed te doen, vrij vlak en ca. 18km.

Ter info onderstaand wat geschiedenis over de dit jaar te lopen routes. Ik hoop onderweg wat meer te kunnen vertellen (en te laten zien) van en over deze oeroude routes.

De Camino del Salvador

De oorsprong van de Camino del Salvador ligt in de vroege Middeleeuwen. Toen de Moren in de achtste eeuw noordwaarts oprukten, wisten de Christenen zich te handhaven op een smalle strook langs de noordkust van Spanje. De christelijke kerkschatten van het door de Moren veroverde zuiden werden over de camino naar Oviedo gebracht, de hoofdstad van het christelijk Asturias. Deze kostbaarheden worden nog steeds in de kathedraal van San Salvador bewaard.
Toen de pelgrimsroute vanaf de elfde eeuw populair werd, probeerde Oviedo een graantje mee te pikken. Men moedigde de pelgrims aan om vanaf León via Oviedo te reizen, via de Camino del Salvador en de Camino Primitivo, onder het motto: “Quien va a Santiago y no va al Salvador, visita al Cradio y olvida al Señor” (Wie naar Santiago gaat en niet naar de Salvador, eert de knecht en negeert de meester). In die tijd werden ook allerlei relieken verzameld, zoals een heilige ark en een lijkwade, die een omweg legitimeerden.
De Camino del Salvador loopt van León naar Oviedo over ruim 120km. Het is een weinig belopen route met zo’n 5 pelgrims per dag. Door sneeuwval in gebergte eigenlijk alleen te belopen van april t/m september.

De Camino Primitivo

Van de vele wegen die naar Santiago leiden, geldt de Camino Primitivo als de oudste. De geschiedenis verhaalt van koning Alonso II (789-842), ook wel de kuise genaamd, die al aan het begin van de 9e eeuw een pelgrimage ondernam vanuit zijn Asturiaanse hof nabij Oviedo naar Iria Flavia (het huidige Padrón), de zetel van de toenmalige bisschop Theodemir.  De legende verhaalt van de leerlingen van Jacobus die met zijn lichaam na zijn dood in Jeruzalem, in een stenen schip hier in Spanje aan land kwamen. In deze omgeving zou het lichaam van Jacobus voor de eerste maal zijn begraven.
De Camino Primitivo loopt van Oviedo naar Santiago de Compostela over ca. 330km. De Primitivo is iets drukker belopen, maar zeker vergeleken met de Camino Frances een rustige route.

De Camino Inglés

In de middeleeuwen was de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela bijzonder populair. Per boot begaven pelgrims uit Scandinavië, Vlaanderen, Engeland, Schotland en Ierland zich naar kustplaatsen als Ribadeo, Viveiro, Ferrol  (eigenlijk dus Covas!) en A Coruña. De route die tussen Ferrol en Santiago loopt, is door haar ligging het populairst en is 118 km lang (vanuit Covas 145km!).

De pelgrimstochten vanuit Scandinavië en Groot-Brittannië begonnen in de 12e eeuw. Een van de opmerkelijkste voorvallen speelde zich af in 1146 met de aankomst van een eskader van kruisvaarders die op weg was naar het Heilige Land. Dit eskader hielp de eerste koning van Portugal in zijn strijd tegen de Moren tijdens de verovering van Lissabon. Alvorens ze deze strijd aangingen, bezochten kruisvaarders uit Engeland, Duitsland en Vlaanderen eerst het graf van Jacobus in de bedevaartsoord Santiago de Compostela.

Het eerste verslag over de reis over zee dat tussen 1154 en 1159 is opgetekend door de IJslandse monnik Nicholas Bergson, beschrijft de reis van IJsland naar Bergen (Noorwegen), Aalborg (Denemarken) en Vyborg (Rusland) via de Noord-Oostzeekanaal. Nicholas Bergson is vervolgens te voet verdergegaan via Rome naar het Heilige Land. IJslandse en Scandinavische pelgrims die naar Santiago afreisden, namen deze zeeroute naar Denemarken. Vanaf Denemarken gingen ze te voet verder naar Roncesvalles (Navarra) of voeren per boot naar het noorden van het Iberisch Schiereiland.

De populariteit van de Camino de Inglés neemt de laatste jaren (terecht!) behoorlijk toe. Enerzijds vanwege de beperkte tijd om deze te lopen en bovendien is het gewoon een (grotendeels) prachtige route.

De laatste route, de Inglés, is onder voorbehoud. De Camino del Salvador en de Primitivo zijn behoorlijk pittig. Daarnaast is mijn tijd dit jaar wat beperkt, want ik moet vanaf oktober weer centjes gaan verdienen. Probleem is ook nog het bereiken van Covas straks (vanuit Santiago) en een verblijf aldaar (de gemeenteherberg is daar begin 2016 gesloten). Als alternatief kan ik mss. toch vanuit Ferrol gaan lopen.

Bij deze zijn jullie in elke geval uitgenodigd om de voortgang "live" te volgen. Ik gebruik bij die uitnodiging de adressen uit voorgaande blog (eigenlijk dezelfde blog, maar daar kun je tegenwoordig meerdere reizen onder plaatsen). Stel je deze uitnodiging niet op prijs, kun je jezelf eenvoudig afmelden.

Groet,

Pelgrim Paul.

1. Maria en Hein:
    Hoi Paul,
    Wat goed van jou dat je weer naar Santiago gaat pelgrimeren, we zullen weer met veel spanning wachten op jou mooie verhalen en belevenissen.
    Groetjes van jou dorpsgenoten, Maria en Hein.
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Leuk dat je ons weer laat mee genieten van je nieuwe tocht over de Spaanse pelgrimswegen. Ik ga je zeker volgen om de foto's en verhalen weer te verslinden. Vele hoogtemeters en mooie ontmoetingen toegewenst!
    Jacqueline
  3. Jacques Theunissen:
    1 augustus 2017
    Dag Paul, lang niets meer vernomen, ik dacht die is plannen aan het uitbroeden, en wat schets mijn verbazing, ja zeker. Paul heeft de Camino-draad weer opgepakt. Leuk om te zien en te horen. We gaan we gaan je weer volgen. Het is zo september en je bent zo onderweg. We steunen je in moeilijke dagen. Op de betere dagen is dit niet nodig. Komende vrijdag ben jij het leidend voorwerp. Heel toevallig heb ik vandaag een oude pelgrimstocht gelopen, van Noorbeek naar Visé (Lorette) en weer terug een tocht van de SPV Limburg, 27 km met een extra lusje.
  4. Peter en Gerda:
    1 augustus 2017
    Beste Paul, je hebt het caminovirus te pakken en wees gerust, het gaat niet meer over. Knap dat je deze onderneming weer aangaat. We zijn uiteraard benieuwd naar je verslagen, en wie weet.......................goed voorbeeld doet volgen!!!
  5. Leo van der Helden:
    Hoi Paul,
    Mooi dat je de camino draad weer gaat oppakken. Ben benieuwd naar je belevenissen tijdens dit wandelavontuur. Wellicht kun je met dit blog ook foto's laten zien.
  6. J. Devue-de Hoon:
    1 augustus 2017
    Paul heel knap van je, ik had al via Pap en Mam gehoord van je plannen, ik wens van harte dat alles weer goed zal gaan, dan kunnen we allemaal weer genieten van je verslagen, ik spreek je nog wel voor dat je vertrek, dus tot ziens.
    Groetjes uit Gronsveld
  7. Jose:
    2 augustus 2017
    Ha die Paul, wat gaaf dat je weer het het camino pad gaat verkennen en zeker weten ik ga je weer volgen en je mooie foto's en verhalen met veel passie bekijken en lezen . Ik wens je alvast een goede reis veel loop plezier, aangename mensen op je looppad kortom een fijne tocht met geen moeilijke dagen alleen maar veel zonneschijn en heel veel toi,toi, toi's van uit Eys, José
  8. Elsbeth:
    3 augustus 2017
    Wat leuk dat je weer gaat. Ik wens je weer veel wandelplezier, lekker weer en leuke ontmoetingen.
  9. Saskia:
    Hallo Paul,
    Ik wens je veel succes met de tocht en ik zal je zeker volgen. Leuk om al je belevenissen te volgen en via Google maps wordt mijn wereldje en beetje groter.
  10. Brigitte:
    3 augustus 2017
    Hoi Paul, geweldig dat je weer je pelgrimage gaat opnemen. Ik wens je heel veel succes, plezier, mooi weer en leuke ontmoetingen. Verheug me al enorm op je spannende reisverhalen en mooie foto's! Misschien kan ik je niet dagelijks volgen, want dan zijn we zelf op vakantie... maar ik probeer je zo goed als 't gaat te volgen. Groetjes en tot wordfeutens, Brigitte
  11. Theo en Lenie:
    4 augustus 2017
    We wisten al wel, dat je weer enige vorm van koorts begon te krijgen.
    Ondanks onze problemen, wensen we je heel veel wandelplezier en laat ons meegenieten van je verhalen en foto's. We zullen jou ook op de hoogte houden van de toestand thuis.
  12. COR:
    5 augustus 2017
    Van je Pa en Ma had ik al wat gehoord van je plannen. Ik ga je weer graag volgen en hoop voor jou dat alles zal gaan zoals je hoopt! groetjes: COR
  13. J. Devue-de Hoon:
    30 augustus 2017
    Hoi Paul,
    Eindelijk is het dan weer zo ver, hopelijk zie ik je vandaag nog om je een goede reis te wensen.
    Hier zal al die tijd een kaarsje voor je branden zolang je weg ben.
    Alvast de beste wensen, en tot straks, groetjes en tot ziens.
    Tante Jaantje.
  14. Lianne Lemlijn:
    30 augustus 2017
    Beste Paul,
    Heel veel Succes met je tocht. Weet zeker dat je gaat genieten en wij met jou mee. Groetjes.....