Etappe 9: Portilla de la Reina - Riaño 22km.

15 mei 2018 - Riaño, Spanje

Hola volgers,

Weer veel Duitsers op pad dit jaar. Maar dat is wel prettig gezien de verstaanbaarheid. Gisteren in albergue Portilla 2 Duitse broers ontmoet. Die hebben 1 dag voor mij de Pyreneeën overgestoken en hadden een rustdag. Heel vaag kon ik af en toe hun voetstappen nog zien in de sneeuw. Ik heb ze de foto’s moeten laten zien, ze geloofden niet dat ik deze weg met de Wheelie heb gedaan.
Pas na 18uur kwam eigenaar albergue. Meteen even gedouched en om 19.30uur gegeten. Salade, frietjes en een lap rundvlees. Na al die inspanning kan een lap vlees geen kwaad denk.
Ondertussen wat met Duitse broers gebabbeld. Ze lopen dezelfde route, maar zijn al 2 weken onderweg. Ze stoppen straks in Leon.
Al om 21uur plat gegaan.
Vanmorgen uitgeslapen, ontbijt om 7.30uur en even na achten weer op weg. Zeer koud vanmorgen, lichte vorst. Dat is vanwege onbewolkte lucht. De komende week blijft het zonnig. In de middag liep t kwik op tot zo’n 20 graden denk.
Eenvoudige route vandaag, dikke 20km langzaam afdalen naar Riano langs Rio Yuso (en later Rio Esla). Jammer dat 2/3 over asfalt gaat, maar niet zo al te drukke weg. Onderweg prachtig uitzicht, zie de foto’s maar.
Helaas erg onvriendelijke mensen onderweg. Ik zie wel dat ze hier bij Leon willen horen en niet bij Castilië. De reden is me niet duidelijk.
Halverwege in een kleine bar koffie gedronken, kastelein kijkt heel vijandig, groet niet, pleurt de koffie voor je neer ... niet echt vriendelijk. Veel horeca is trouwens gesloten onderweg.
Ook in Riano aangekomen weinig vriendelijkheid. Diverse mensen naar toerismebureau gevraagd en ze doen net of ze het niet snappen of wijzen de verkeerde weg. Nou is dit bureau ook dicht en is er nergens een aanduiding wanneer het open is/gaat.
Uiteindelijk op aanraden hospitaliero in Portilla gebeld met hostel Riano. Hier wel heel vriendelijk ontvangen, ik heb een kamer en zit net aan een goed diner; vissoep en een flink stuk gebakken vis. Vanmiddag trouwens sardines met brood gehad, visdag dus.
Prachtig plaatsje overigens, Riano! Gelegen aan een groot meer. Het meer staat aardig vol smeltwater uit de Pyreneeën. Er loopt deels een pad langs de kade, maar dat staat grotendeels onder water. Vandaar toch  ook hier maar de asfaltweg aangehouden.
Vanaf Portilla zijn de prijzen voor onderdak dubbel zo hoog, betaalde gisteren 30euries en vandaag weer. Met eten en drinken dus al gauw 45 per dag.
In Riano was een albergue, maar die is dicht. Of dit permanent is weet ik niet.
Morgen waarschijnlijk weer een duurder hostal. Daarna zijn er geloof ik weer albergues op de route.
Nog een algemen opmerking over de Camino Vadiniense; ze is na Monasterio Santo Toribio zeer slecht aangegeven. Ik heb zo het idee dat ze nog een definitieve route aan het zoeken/uitzetten zijn. Meestal volg ik m’n GPS-track, maar wanneer ik hier van afwijk zie ik gek genoeg soms weer wel richtingaanwijzers. Maar goed, vooral de route gisteren over de berg was bijzonder slecht aangegeven en zonder GPS kun je dan behoorlijk verdwalen. Achteraf wel een beetje linke activiteit geweest, ook gezien je op diverse punten makkelijk 50meter naar beneden kunt wegglijden bij een misstap. In de sneeuw valt dat nog wel mee. Ik geloof dat ik een keer of 5 ben weggegleden, maar dat was dan maximaal 2 à 3 meter.

1. Peter en Gerda:
    15 mei 2018
    Knap allemaal Paul wat je aan het doen bent, we doen je het z e k e r niet na!

Wees voorzichtig, groet, Gerda en Peter.
  2. Frank:
    16 mei 2018
    Toch anders als ik mij het zonnige zuiden voorstel, maar wel prachtig gebied, beetje koud wellicht, ook nog vroeg in jaar denk ik voor de meeste wandelaars.
    Geeft een verlangen naar rust, wellicht moet ik ook maar eens gaan wandelen. Of beter maand of twee luxe retraite, past iets meer bij mijn luie aard, vergeleken bij jouw wandeldrift.
    Groet, Frank