Etappe 8: Espinama - Portilla de la Reina 27km.

14 mei 2018 - Portilla de la Reina, Spanje

Hola volgers,

Albergue in Espinama is geweldig! Kleinere kamers met 4 bedden, net sanitair, eetkamer en keuken. De eigenaar maakte s’avonds zelfs de open haard aan. Erg handig wanneer je kleren moet drogen!
David kwam tegen 17uur aan. We waten uiteindelijk de enige gasten.
Vanwege zondag was supermarkt dicht, maar in toeristisch winkeltje wat streekgerechten gekocht. Nog een biertje gedaan in de bar, weervoorspelling bekeken en om 21uur plat.
Om 6uur weer opgestaan, ontbijtje en op pad.
David gaat vanuit Espinama een weekje door de Picos trekken. Dus vanmorgen afscheid genomen en alleen verder.
De weervoorspelling was goed, maar toch de eerste 3 uur regen gehad (en sneeuw).
Op zich zou de klim van vandaag wel meevallen, maar vanaf 1400+meter sneeuw. Meestal 15 tot 20cm. Maar op diverse paden opgewaaid tot 50 à 100cm. Veel op GPS moeten lopen, omdat paden niet of slecht zichtbaar waren.
Lang gedaan over de klim dus, erg vermoeiend en zwaar! Zie de foto’s maar.
Wel koude voeten gehad, maar voor de rest geen problemen. Je krijgt het warm genoeg van het bewegen en manoevreren.
Net voorbij de top kwam ik een ranger van de Picos tegen in een grote Landrover. Effe later kwam ie teruggereden en vroeg of ik over de Picos was getrokken. Hij kon met zijn auto niet verder door de vele sneeuw, maar zag mijn banden- en voetsporen. Kreeg uiteindelijk een duim van hem, omdat het me gelukt was.
Afijn, na de klim nog kilometers lang afdalen. Gelukkig wat minder sneeuw aan deze kant van de berg en kwam al snel op een asfaltweg uit. De tenen kwamen weer wat tot leven in de afdaling.
De weg vervolgd tot Portilla de la Reina. Tegen 16uur hier bij de albergue aangekomen. Gesloten deur, dus gebeld. Ergens tussen 17 en 18uur komt de eigenaar en heb ik een bed en diner en ontbijt.
Gelukkig kan ik in het zonnetje wachten, in de middag werd t stralend weer.
Ik heb zo het idee dat ik vanavond de enige gast ben. Zal tot Leon erg rustig zijn onderweg en in de albergues.
Inmiddels in albergue en gedouched. Straks om 19.30uur eten. Blijkbaar komen er zo nog 2 pelgrims per taxi vanuit Cades.

1. Jacqueline:
    Hoi Polleke,
    Gefeliciteerd met dit hoogtepunt! Echt superstoer.
    Al dat gebuffel in de Ardennen is dus niet voor niks geweest; je moet wel een beest van een conditie hebben.
    Ik zou zeggen; geniet van deze prestatie desnoods met een pint in je eentje.
    Hopelijk heb je morgen een wat eenvoudiger dagje met een beter wandelweer.
    Hier is het ineens weer 25 graden 😳.
    Groetjes
    Jacqueline
  2. COR:
    14 mei 2018
    Hoi PAUL, alle respect voor jouw tocht van vandaag. Soms zou ik ook wel willen trekken, maar zo koud en zwaar, ik hoop dat het morgen beter is. en dat je aan vandaag geen wintertenen krijgt! Succes voor morgen! groetjes: COR
  3. Jose:
    14 mei 2018
    Hallo Paul, ja alweer een beetje laat maar chapeau, een diepe buiging voor deze zware tocht die je toch maar in je eentje geklaard hebt.Hopelijk wordt het weer beter het is je van harte gegund.
    En..... voor morgen veel succes.
    Wearme en zonnige groete oet Ees.
  4. Brigitte:
    15 mei 2018
    Hoi Paul, respect!! Zeker in die kou en met de sneeuw! Hoop voor je dat ‘t morgen een stuk makkelijker wordt. Veel succes verder, groetjes Brigitte

P.S. Geniet elke dag van je verhalen en prachtige foto’s 🤩
  5. Theo en Lenie:
    15 mei 2018
    Hallo Paul, heb gisteren een reactie geplaatst maar vindt hem niet terug. Ben wel een beetje jalours met zo;n prachtige tocht en zwaar en koud, maar wel prachtig met dat geweldige uitzicht over het gebergte. Prachtige foto's. Veel succes voor vandaag en hopelijk wat beter weer. groeten Theo en Lenie.
  6. Paul:
    15 mei 2018
    Nouhou, dat slechte weer was maar deels. Eerste uren in de ochtend. Daarna zat ik boven de wolken en had net veel zon. Ik hoorde dat het in bijv. Potes de hele dag mist en regen was. Erg veel mazzel dus, dat ik op hoogte prachtig helder zicht had. Overigens ook een aardig rood kopje van de zon, in de sneeuw gaat dat snel!
  7. Saskia:
    16 mei 2018
    Fantastisch om te lezen en te zien. Prachtige omgeving en inderdaad veel durf nodig om de uitdaging aan te gaan. Je kunt trots op jezelf zijn, Paul!