Etappe 20: Quiroga - Monforte de Lemos 36km.

26 mei 2018 - Monforte de Lemos, Spanje

Hola volgers,

Ik geloof dat ik de enige gast was in albergue in Quiroga. Het Spaanse pelgrimsstel heb ik niet meer gezien.
In de avond nog wat aan het improviseren geweest, vond een elektrische radiator in de gang en heb die even ingepikt om de was te drogen.
Even na 22uur gaan slapen en om 6 uur opgestaan vanwege vrij lange etappe vandaag. In de keuken van albergue helaas geen koffie, maar wel een bakje rijstepap met kaneel naar binnengewerkt.
Rond 6.30uur van start, dan wordt het net licht. Veel mazzel gehad, er werd veel regen gemeld, maar heb geen drup gehad onderweg.
Het zou een zware etappe worden vandaag, maar dat viel reuze mee. De eerste klim is bijna 400meter, maar gaat heel geleidelijk.
Na 20km in A Pobra do Ballon pas koffie gescoord. Er zijn wel wat watertrappen onderweg. Heerlijk koel water, het gewone leidingwater is vaak gechloreerd en smaakt dus echt niet.
De route is nog steeds mooi, maar nu minder zicht op de lager gelegen rivieren. Veel bos.
De tweede klim is minder hoog (200meter), maar begint gruwelijk stijl!
En daarna is het, op een flauwe klim na, eigenlijk wel gebakken. De 28km van gisteren vond ik zwaarder, dan de 36km van vandaag.
Vanuit wijnstreek nu aanbeland in een meer agrarisch gebied. Naast de wijnranken stonden er inderdaad ook af en toe olijfbomen onderweg.
Aanbeland in Monforte de Lemos op zoek naar een onderkomen, twee keer een complet gehad. Een meneer op straat aangesproken en die zou wel wat regelen bij een bekende. En inderdaad lig ik nu op een prachtige lokatie, vlakbij Romeinse brug over Rio Gabe. In plaats van 50 betaal ik 30 euro voor de kamer. Het blijft natuurlijk duurder dan een albergue, maar ben blij dat ik onderdak heb. Op de Invierno is het aantal albergues veel minder dan op de Francés. Vaak zul je uit moeten wijken naar hostal, pension of hotel. Maar vergeleken met de prijzen in Nederland, valt het eigenlijk wel mee. Ik heb het graag over voor de rust en schoonheid van deze Camino.
Grappig is dat receptioniste van het hostal behoorlijk teut was van haar siësta, misschien vandaar die korting!?
Bij het scoren van mijn traditionele cervezaatje, zaten er toevallig twee Duitse dames op het terras. Geen pelgrims, maar op rondreis door Spanje met gehuurde auto. Leuk om weer even bijna je eigen taal te spreken.
Straks eens op zoek naar iets eetbaars, maar eerst even onder de douche.
Ah, nog even iets over die mythe dat Spanjaarden waterflessen buitenzetten voor pelgrims die langskomen. Dit klopt niet, die flessen staan daar om plassende honden weg te houden van hun gevel. Of het werkt? Geen idee!
Ook iets over de Fuentes en tapkranen onderweg; alleen gebruiken wanneer er agua potable bijstaat! Soms kan het water uit zo’n bron onbetrouwbaar zijn door bijv. grazende kuddes beesten hogerop en dan kan er de e-colli- bacterie inzitten. Niet aangenaam!
Misschien heb ik nog de puf om het Monasterio op de heuvel hier te bezoeken (zie foto), maar ik beloof niks.
Inmiddels regent het trouwens wel!😁

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Zo te zien en te lezen had je een topdag.
    Fijn om dat te lezen.
    Super mooie wolken foto.
    Conclusie; je hebt je cerveza wel weer dik verdiend!
    Jacqueline
  2. Peter en Gerda:
    26 mei 2018
    Dag Paul, die waterflessen staan naast de voordeur om de insecten buiten te houden/af te schrikken! Zij kijken dan nl. door een "vergrootglas" naar het object.
  3. Peter en Gerda:
    26 mei 2018
    Hallo Paul, de flessen naast de voordeur is er om de insecten te weren, zij kijken dan door een vergrootglas naar het object!

Weer mooie foto's bij jouw verslag.
  4. Paul:
    Helaas Peter,
    Tegen insecten wordt wel genoemd op internetfora, maar is onzin. Veel insecten hebben facetogen en zien al iets heel anders dan wij. Uit 3 bronnen dit jaar onderweg heb ik hetzelfde verhaal; tegen plassende honden is de bedoeling. Maar of het ook werkt!?