Etappe 19: A Rua de Valdeorras - Quiroga 28km.

25 mei 2018 - Quiroga, Spanje

Hola volgers,

Er is op de website van Nederlands Santiagogenootschap een beschrijving van de Camino Invierno te downloaden. Dit is een vertaling van de Spaanse gids geschreven door de mevrouw, waar ik gisteren overnachtte.
Ik was rond 9uur op bed in slaap gevallen, werd midden in de nacht wakker, heb me uitgekleed en onder de deken verdergeslapen. Ontbijt om 7uur. Brood met jam (gebruikelijk in Spanje) en een grote pot koffie.
Om half 8 bedankt voor gastvrij verblijf, geposeerd voor actiefoto met de Wheelie en op pad.
Niet zo al te lange route, maar wel vrij zwaar. Totaal 800meter stijging en dan enkele keren steil. Ook zitten er wat rottig steile afdalingen in de route.
De eerste geheugenkaart van de camera (32GB) was ineens vol en ga eens kijken of nummer 2 ook volraakt. Zeer tevreden met de camera, makkelijke bediening en goede kwaliteit plaatjes.
Vanuit A Rua gaat de route lange tijd omhoog. Flink op hoogte blijft het pad Rio Sil volgen. Het is wel een (nauwelijks bereden) asfaltweg, maar uitzicht is prachtig. Veel regendreiging en mistslierten.
Bij Montefurado gaat de weg behoorlijk naar beneden om even later over een rotspad weer steil te stijgen. Leuk is dat er hier kersenbomen staan, ik heb er heel wat op.
Vervolgens weer een asfaltweg op hoogte met groots uitzicht. Bij Venda Vellis een klein smal voetpaadje gelopen, dat weer uitkomt op een nauwelijks bereden asfaltweg.
Goed dat ik gisteren even de routebeschrijving heb gelezen, er zijn 3 foute routeaanduidingen die je veel meer km en hoogtemeters laten lopen. Ik vond de 800hoogtemeters van vandaag wel voldoende.
Onderweg zijn er overigens totaal geen voorzieningen, alleen diverse waterkranen.
Net voor Montefurado 2 pelgrims ontmoet, een Spaans echtpaar. Die liepen echter zo langzaam, dat ik ben doorgelopen. Ik ben eens benieuwd of ze voor donker binnenzijn?
Na 28km aangekomen in Quiroga, klein stadje met alle voorzieningen. De albergue zit in een groot schoolgebouw. Kinderen uit 5 omliggende dorpen krijgen hier les en ze kunnen ook overnachten. Het gebouw heeft zeer veel kamertjes met 2 tot 4 bedden, in totaal 150bedden! Het ziet er netjes uit, ik ben inmiddels gewassen (in de mindervaliden badkamer!) en diverse kleren ook. De was hangt op een droogrek in de gang bij een open raam, zal morgen wel droog zijn denk.
Eten kan hier in de restaurants vanaf 20uur. Vanmiddag een flink deel van m’n voedselvoorraad opgegeten en straks even bij de supermarkt langs.
Mazzel gehad en net een menu verorberd in de tapasbar. Nu alleen nog de supermercado en ik ben klaar voor vandaag.