Etappe 18: Puente de Domingo Flórez - A Rua de Valdeorras 32km.

24 mei 2018 - A Rúa, Spanje

Hola volgers,

Puente de Domingo Flórez lijkt helemaal te draaien om Hostal/restaurant La Torre. De hele dag en avond behoorlijk druk.
Plaatselijke bevolking werkt vooral in de steengroeves/steenverwerkers. Favoriete auto is hier de Landrover Defender, geen overbodige luxe op de wegen hier.
Er is ook nog een vrij grote DIA supermarkt.
Bezoek vooral ook even het parkje van La Torre aan de overkant van de weg. Mooie variatie aan planten/bomen, enkele dieren en mooi gelegen aan Rio Sil.
Pas vanaf 20.30 is het mogelijk een menu del dia te eten, de kleine kaart kan de hele dag (broodjes e.d).
Mooie pelgrimskorting op kamer, 18 euries betaald. Inclusief een lekker menu, 2 koffie’s en 3 cervazaatjes ben je net geen €40,- kwijt. Niet gek lijkt me zo!
Goed geslapen en kon al vanaf 6uur terecht voor koffie en ontbijt.
Om ongeveer 6.30uur op pad gegaan. Weer (grotendeels) een mooie route over goed begaanbare paden. De route volgt Rio Sil.
Veel klimmen/dalen de eerste 20km., maar nooit lang/veel.
Na 2 uur lopen kwam ik een hardloper tegen, die fervent pelgrim is. Even een kwartiertje mee gebabbeld en weer verder gegaan. Er blijken maar 1 tot 5 pelgrims per dag de Invierno te lopen. Verrassend laag, gezien de schoonheid, uitstekend onderhoud van wegwijzers en paden en de vriendelijke sfeer. Waarschijnlijk te wijten aan lage bekendheid. Aan het begin van de Invierno, in Ponferrada is er ook nauwelijks info te vinden over de route.
Maar ik vind het wel best, last mij maar lekker in alle rust genieten van deze route.
Tot mijn verrassing kwam ik hardloper Michel in O Barco weer tegen, hij woont daar. Hij is een paar km meegelopen over een alternatieve route langs Rio Sil en heeft me gewezen waar je de beste koffie drinkt in O Barco. Veel tips over goede/minder goede albergues gekregen en over alternatieve routes.
Na O Barco is de route even wat minder fraai, je loopt parallel aan een drukke snelweg.
Net vóór A Rua de Valdeorras wordt het pad weer fraaier, vlak langs Rio Sil.
A Rua de Valdeorras is een vrij grote stad, niet erg fraai. Er schijnt hier een albergue municipal te zijn. Ik vond 1 richtingaanwijzer, maar daarna raakte het spoor dood. Op websites (o.a. Gronze) vond ik ook geen info over deze albergue. Nu in Casa de Solaine terechtgekomen. Omdat haar dochter bij de tandarts was werd ik ontvangen door stokoud mevrouwtje die alleen Spaans en Frans spreekt. Uiteindelijk hier dus een bed gevonden. Ik ben niet echt gelukkig met dit onderkomen, maar heb ook geen zin om door te lopen, 32km is wel genoeg. Ik heb het mee-eten wel afgeslagen en ben nu bij een bar/restaurant wat aan het eten.
Ik was mooi op tijd binnen vandaag, het regent hier nu behoorlijk met af en toe een klap onweer. Het was ook broeierig warm vanmiddag.
Inmiddels dochter albergue ook ontmoet, gesprekje via Google translate. Zij is voorzitster Santiago-genootschap hier. Vanavond om 21uur hebben die een bijeenkomst en ben uitgenodigd. Weet nog niet of ik dat doe, wordt zo langzamerhand een bekendheid in de regio. Wat rondgezworven door de stad en albergue municipal gevonden. Die zit in het polidepertivo (sportcentrum). Voor de sleutel moet je een km terug naar gemeentehuis geloof ik.
A Rua is niet echt de moeite waard, grauwe stad. Wel vele, vele winkels.
Toevallig weer wel een ooievaar ontdekt, bovenop flatgebouw.
Maar weer genoeg geouwehoerd, tot morrege!