Etappe 17: Ponferrada - Puente de Domingo Flórez 30km.

23 mei 2018 - Puente de Domingo Flórez, Spanje

Hola beste volgers,

Gisteravond een beetje door Ponferrada rondgewandeld. Behoorlijk grote stad, maar heb me tot het centrum beperkt. Prachtig kruisridderkasteel en kathedraal. Vele, vele pelgrims gezien, ook wat bekenden.
Op m’n kamertje nog wat croissants met sardines gegeten en rond 22uur gaan pitten.
Geweldig goed bed! Uitgerust om 7uur van start gegaan.
Ik wist niet goed wat te verwachten van de Invierno, maar de eerste dag beloofd veel moois!
Prachtige route gelopen, nauwelijks asfalt, veel goed begaanbare paden. Wel continu heuvel op, heuvel af. Uiteindelijk ruim 800meter stijging met het hoogste punt op 810 meter + bij Las Médulas.
De sfeer is uiterst vriendelijk in deze regio. De eerste 20km. tot Las Médulas enkele kleine dorpen gepasseerd, waar de bar (nog) niet open was. Misschien zijn die wat later op de dag echter wel open.
Ik had maar net genoeg water bij me, er zijn niet zo veel toppunten onderweg. Gelukkig mooi op tijd in Las Médulas aangekomen. Klein paradijs voor de pelgrim, vele bars, restaurants. Heb er maar ineens 3 bezocht. 2 keer voor een bak koffie en 1 alcoholvrij biertje. Dan is de vochtstand wel weer op peil. Las Médulas is bekend vanwege grote rode rotsen én vanwege de vele oude kastanjebomen ( de oudsten meer dan 500jaar oud).
Ruim een uur oponthoud in Las Médulas, de mensen daar beginnen hele verhalen tegen je te vertellen. Ik versta er misschien maar 10% van, maar het geeft wel een vriendelijke, aangename sfeer.
Onderweg heerlijk rustig gelopen, slechts één pelgrim op mountainbike gezien en in Las Médulas een grote groep Amerikanen op bustour.
De laatste 10km. afgedaald naar Puente de Doningo Flórez, stadje vlakbij een stuwmeer op grens Leon en Ourense. Een kamer geboekt in hostal La Torre, netjes met klein balkonnetje en een plafondventilator! Hostal La Torre is ook restaurant, dus dat zit ook wel goed.
Al een half stokbrood kaas gehad. Flinke bak koffie en natuurlijk een cerveza canja.
Ook een supermarkt hier, daar straks even heen. Vanavond in het hostal een pelgrimsmenu, ziet er goed uit.
Ik denk dat ik de enige pelgrim hier ben, nog niemand gezien. Verbazingwekkend eigenlijk, gezien schoonheid van de route en de rust.

1. Jacqueline:
    23 mei 2018
    Ha die Paul,
    Ja zo ben je in je element he? Lekker heuvel op en heuvel af en niet teveel turigrino’s(?).
    De foto’s geven dat prima weer.
    Ps: toch weer 30 km op de teller.
    Geniet van je menu! En op naar morgen.
    Jacqueline