Etappe 14: Oncina - Astorga 43km.

20 mei 2018 - Astorga, Spanje

Hola volgers,

Den ervaren pelgrino was goed op dreef gisterenavond en zeker ook vandaag.
Topalbergue gehad gisteren in Oncina. Ik zag het even duister in op de Francés, maar gisteren een leuke afsluiting van de dag gehad. Prachtige kleine albergue met 10 bedden, helemaal volgeboekt met aardig gezelschap. Zie de foto’s maar van gezelschap aan tafel en van het beheerdersechtpaar. Oncina is maar een klein gehucht met alleen een albergue, maar de sfeer is daar heel goed, albergue wordt met passie gerund, geen probleem om een middag en avond door te brengen. Kortom 5 sterren!
Redelijk geslapen, één lichte snurker en draaikont in het bovenbed. Om 6uur opgestaan, ontbeten en rond 7uur op pad.
Enorme energie vandaag en met 6km/h van start gegaan de eerste uren. Kilometerslang vlakke wegen en paden en dan heb ik met de Wheelie een enorm voordeel. Lekker zo’n 75 pelgrims ingehaald en snakkend naar ook zo’n fijne, inventieve Wheelie achtergelaten.
De laatste kilometers werd het aanzienlijk rustiger en heb ik zowat in mijn eentje gelopen. Een prachtig heuvelachtig pad, dat zo’n 10km voor Astorga begint. Bovenop de hoogste heuvel was een standje met fruit en dranken. Hier even wat sap en een banaan getankt en kennisgemaakt met Ier Duncan. Ook een doorgewinterde pelgrim. Met hem de laatste afdaling naar Astorga gedaan.
In Astorga eerst ingecheckt in gemeenteherberg, maar werd daar vanwege de Wheelie nogal vijandig ontvangen. Moest de Wheelie in de kelder stallen en kreeg een bed op de hoogste (4e) verdieping, terwijl er plaats in overvloed was op lagere verdiepingen. Maar een grote mond opengetrokken, geld teruggevraagd en opgestapt. Nu een privé-albergue gevonden en slaap daar gelijkvloers.
Inmiddels net een goed bord paella gegeten en ga eens kijken of ik Duncan of andere bekenden vind.
Inmiddels ook nog effe kathedraal bezocht, beetje rondgekeken, wat bekenden gezien en biertje gedronken en nu langzamerhand wel afgemeld. Tot morrege.

1. Jacqueline:
    Tjonge Paul,
    Respect hoor. Je hebt jezelf waarschijnlijk wel overtroffen met deze etappe. Dat je nog puf over had om stampij te maken.. Doe morgen maar wat kalmer aan; je ligt nu weer op schema toch.
    Ps; kan je ook bij de 4 daagse aansluiten; ook gezellig druk. 😈
    Tot morgen maar weer Pelgrim/Cruceno.
  2. Ben:
    20 mei 2018
    lekker bezig grote mond open te trekken in gemeentelijke alberque. chapeau
  3. Peter en Gerda:
    20 mei 2018
    Paul pas maar op, straks ben je bekend als : Paulo el camino-turbohombre!!!!
  4. Brigitte:
    21 mei 2018
    Hoi Paul, wat een belevenissen allemaal en fijn dat je wat gezellige mensen hebt ontmoet. Elke dag weer geniet ik van je prachtige foto’s! Petje af voor je zware tocht 🧢 Het ga je verder goed! Groetjes Brigitte
  5. J. Devue-de Hoon:
    31 mei 2018
    Hoi Paul nog even een berichtje typen, ben al dagen aan het uit stellen. Ik wens je een mooie afsluiting van je voettocht en een goeie reis.
    je heb het toch weer maar netjes voor elkaar, mooie verhalen en schitterende foto's. en nu op naar de volgende keer !
    We zien ons binnen kort weer wel, groetjes en tot ziens.
    Tante Jaantje