Etappe 11: Valdoré - Gradefes 36km.

17 mei 2018 - Gradefes, Spanje

Hola volgers,

Pfoeh, ik snap dat jaloersmakende wel. Het is denk nu al mijn mooiste caminotrip! Dit keer echt zwaar (zoals de reisgidsjes altijd beloven).
Ik hoorde van eigenaresse bar/hostal gisteren dat leven hier niet bijzonder eenvoudig is. Buiten een paar maanden hoogseizoen is er weinig te beleven in de regio.
Gisteren even naar dorpje Valdoré gelopen en zag dat dat grotendeels leegstaat. Er wonen blijkbaar nog maar ca. 5 mensen. Hetzelfde geldt voor honderden dorpjes in Spanje.
Jeugdwerkloosheid is hier rond de 50%, jongeren wonen óf tot 30, 40 jaar thuis óf trekken naar een stad toe. Geen wonder dus dat er weinig vriendelijkheid is voor een rijke Hollander met zijn dure wandelkarretje.

Afijn, ik was de enige pelgrim gisteren. Daarnaast 3 motorrijders uit Duitsland in het hostal. Een paar speciale biertjes gedronken en redelijk vroeg naar bed. Ook s’avonds afgerekend, want opening S’morgens is pad om 10uur, veel te laat. Voor een pelegrino is hostal relatief duur, 30 euries. Maar ik vond het dit echt waard! Zeer mooie kamer en sanitair en een superbed.
Goed uitgeslapen (maar zonder koffie) vanmorgen om 7 uur vertrokken. Nog frisjes in de ochtend, een graad of 5 denk. Vet van start gegaan en eerste 25km binnen de 5uur gedaan. Niet echt mooi de route van vandaag (vooral na al die Picos-pracht), maar over t algemeen toch wel genoten. Zeer rustige route, nauwelijks mensen gezien (laat staan koffie🤨).
Allerlei paden gehad, zeer veel landweg, aan het begin stukjes rotspaden, beetje asfalt. Vooral aan het eind een beetje moedeloos van de km lange kaarsrechte vlakke paden. Maar na 36km aanbeland in Gradefes.
Behoorlijk moe aangekomen (vooral door de lengte vandaag) in een werkelijk prachtige albergue. In een bar mijn eerste koffie gedaan van vandaag, een café americano ultra largo van bijna een halve liter!
Meteen ingeschreven en stempel ontvangen in credential.
Genoeg voor vandaag, even gaan douchen, wasje draaien (jaja, wasmachine hier) en wat eten en cerveza gaan scoren. Adios!

1. Jacqueline:
    17 mei 2018
    Hoi Paul,
    Jammer dat er geen mooier alternatief voor dit stuk was.
    Toch zaten er weer aardige fotos bij.
    Hopelijk loop je de komende dagen weer leukere paadjes..
    Groetjes
    Jacqueline
  2. Peter en Gerda:
    17 mei 2018
    Proost en geniet ervan.

GenP.
  3. Frank:
    18 mei 2018
    Alleen de ooievaars maken al een hoop goed, blijft een mooie vogel met een hoop mooie verhalen.