Camino Lebaniego,Vadiniense, Invierno mei 2018.

11 april 2018 - Eys, Nederland

Hallo beste volgers,

- Please use the google-translate button (on the webpage) on the right to translate to english, german, french, or whatever language you like -

In mei 2018 gaat het weer gebeuren, een nieuwe Camino in Spanje.

Dit keer is de start in Santander (dat is goed bereikbaar per bus). Eindpunt wordt (hopelijk) weer Santiago de Compostela. Veel (stukken van de originele) Camino's dit jaar:

- Camino Lebaniego: Van Santander tot Santo Toribio de Lebaniego, waar een prachtig klooster staat. lengte is 134 km. Van Santander tot Serdio verloopt de Lebaniego gelijk aan de Camino del Norte. Het eind van de Lebaniego ligt al aan het begin van de Picos de Europa en dat wordt stevig klimmen.

- Camino Vadiniense: Verloopt over 158 km, over de Picos de Europa, naar Puente Villarente. Dit is valkbij León op de Camino Francés. Op deze route zit het "hoogtepunt" op ruim 1800 meter+.

- Camino Francés: Ik ben benieuwd hoeveel mensen er in mei al over de Francés lopen. Dit zal veruit het drukst belopen deel worden. Na ca. 123km verlaat ik deze Francés en zoek de rust weer op voorbij Ponferrada.

- Camino Invierno: de wintercamino. Deze volg ik volledig naar Santiago de Compostela over 264km. Hier zit ook nog aardig wat klimwerk in. Hoogste punt hier is denk de ermita du Faro, tussen Chantada en Rodeiro.

In totaal zal het ongeveer 675km lopen worden, met ca. 18km. klimmen (en weer afdalen). Mijn hele hebben en houden zit weer in een karretje. Ik heb een tentje van 1kg gevonden en hoop dit jaar de bagage (incl. wheelie van 5kg) te beperken tot 15kg.

Op de kaart (menubalk boven) heb ik de route ingetekend. Datums en werkelijke route kunnen nog wat wijzigen, er zijn wat alternatieven mogelijk onderweg.

Per etappe zal ik wat meer vertellen over omgeving, gebeurtenissen het (hopelijk) goede weer en de rare snuiters onderweg (inheems en meelopers). Foto's worden denk erg fraai! Ik heb in elk geval een fraaie nieuwe camera aangeschaft.

5 mei vertrek ik met de bus vanuit Aken, om een dag later aan te komen in Santander. Start van de wandeling wordt 6 mei. Omstreeks 31 mei denk ik (na ca. 25 loopdagen)  aan te komen in Santiago. Het eerste weekend van juni kom ik weer per bus terug naar huis.

Groet, Paul.

1. Jacqueline:
    Hey Paul,
    Ook dit keer wens ik je buen camino; je hebt er een hele uitdaging van gemaakt, maar jou kennende geniet jij vooral van het zwoegen de berg op.
    Dat zullen dus ook wel weer boeiende blogs en fraaie foto's worden. Heel veel plezier!
    Jacqueline
  2. Liliane Pieters.:
    11 april 2018
    Nouw Paul wat een verrassing dat je weer gaat wandelen.
    Wat knap....zo veel km.
    Geniet ervan en heeel veel plezier.
    Groetjes.Liliane Pieters.
  3. Thea Rousch:
    Hoi Paul,
    Een nieuwe uitdaging. Knap van je .
    Ik zal je blok weer lezen dat vind ik wel leuk.
    Veel plezier en succes.
    Groetjes Thea Rousch
  4. Elsbeth:
    14 april 2018
    Hoi Paul,
    Wat leuk om op deze manier iedere keer weer een stukje uitdaging te vinden. Ik zie je verhalen en foto's weer met veel plezier tegenmoed.
    We zien je nog op de verjaardag van pa maar ook alvast via deze weg veel succes en plezier
    Elsbeth
  5. J. Devue-de Hoon:
    17 april 2018
    Weer goede voornemens heb ik gelezen, je bent toch een moedige kerel dat moet ik zeggen, ik hoop dat je weer veel wandel plezier mag beleven, en wij de achterblijvers weer met veel lees plezier jou kunnen volgen.
    De aller beste wensen, en ik denk dat we elkaar nog wel zien voor je vertrek.
    Groetten van mij Tante Jaantje.
  6. Brigitte:
    20 april 2018
    Hoi Paul, wij vertrekken over 2 dagen voor een week naar NY... ben dus op tijd terug om met veel leesplezier jou avonturen te volgen en verheug me ook op je fraaie foto’s! Heel veel plezier en succes op je camino ( ‘s ) Groetjes Brigitte
  7. Theo en Lenie:
    4 mei 2018
    Paul, bij deze een voorspoedige reis naar Santander gewenst en natuurlijk ook een vlotte voettocht naar Aken om de bus te nemen.
    We zien uit naar je verhalen en foto's van je onderneming.