Busreis Santiago-Ferrol.

20 september 2017 - Ferrol, Spanje

De laatste etappe naar Santiago lekker rustig aangedaan. Haast bij elke bar onderweg gestopt. Grappig is dat veel pelgrims over me hebben horen vertellen, vanwege de Wheelie. En dan zeker wanneer je de Primitivo loopt. Het is echt zeldzaam dat dat gebeurt.
Veel aanspraak dus onderweg.
Vlak voor Santiago Jan ontmoet en samen met hem gewacht op Goscha en Herbert. In Santiago eerst naar herberg gegaan, monasterio Menor op 800 meter van het centrum. Enkele kamer voor 16 euries.
Na het douchen naar de kathedraal gegaan en op het plein gezeten. Uiteindelijk is nagenoeg de hele groep van de Primitivo daar weer samen gekomen. Tot 00.30 gegeten en biertjes gedronken met deze groep van 11 man/vrouw. Ook s'avonds nog afscheid genomen, omdat ik als enige nog naar Ferrol reis.
Gelukkig op tijd terug in de albergue, die sluit om 00.30uur.
Alweer om 7uur opgestaan, op zoek naar koffie en ontbijt en direct daarna door naar pelgrimsbureau voor de Compostela. Helaas, ondanks het vroege uur, 2,5uur in de rij gestaan. Ik het m'n Compostela gekregen, maar kreeg de waarschuwing dat ik in het vervolg 2 stempels per dag moet scoren. Ik dacht dat dit alleen gold wanneer je maar 100km loopt naar Santiago. Blijkt dus algemeen te zijn. Afijn, ook het kilometercertificaat genomen met toch al 457km achter de kiezen!
Na het pelgrimsbureau door naar het busstation en ticket gekocht naar Ferrol.
Leuk dat ik bij het busstation Pauline uit Frankrijk tegenkwam. Zij gaat vandaag naar Fisterra met de bus. Heb 'r nog even m'n telefoon geleend voor boeken ticket straks naar Frankrijk. Leverde me een kop koffie op.
Nu in de bus, die om 12.15 uur vertrok. Straks in Ferrol even kijken waar ik ga starten en hoe ik de etappes indeel. Bedoeling is in elk geval om voor volgende week woensdag de bus naar huis te boeken.

Inmiddels weer iets later. Goed aangekomen in Ferrol, slechts 1uur 20minuten! Mooie stad, maar mensen niet echt behulpzaam. Bij de tiende keer vragen heeft n ouwe hippie me echter voorgelopen naar het pension!
Ingecheckt en meteen richting startpunt Camino in de Puerte Ferrol.
Hier ook een vismenu gegeten, errug lekker.
Vervolgens een km of 3 teruggelopen richting Covas. Ik heb daar nergens markeringen gezien, het startpunt staat in Puerte Ferrol (zie foto).
Vervolgens de eerste 2 km van de Ingles gelopen tot aan het pension, waar ik verblijf.
Ik ga de etappe vanuit Covas niet lopen en heb daardoor een dag reserve op de Camino Ingles naar Santiago toe. Waarschijnlijk blijf ik straks toch een dag extra in Santiago. Met afhalen Compostela ben je immers al wat tijd kwijt, dus ...
Pension La Frontera is wel goed, maar kost 23 euries voor alleen de kamer.
Ferrol ziet er op het eerste zicht goed uit, maar wanneer je wat beter kijkt staan vele panden leeg en op instorten. Op enkele plekken zie je al dat er een huis is "verdwenen".
Ferrol heeft een enorme marinebasis, omheind met hoge hekken en muren. Ik zag wel de masten van 2 enorme slagschepen boven de gebouwen uitsteken.
Vandaag gelukkig niet veel hoeven lopen, was wat gammel van de feestelijkheden in Santiago. Helaas zal ik de Primitivogangers niet meer zien, maar e-mailadressen zijn uitgewisseld.
Ik ben eens benieuwd wie ik tegenkom op de Camino Ingles. Vanuit de bus richting Ferrol zag ik al stukken van de route en bij Pontedeume zag ik een pelgrim lopen.

1. Jacqueline:
    Hey Paul,
    Dan heb je dus gemiddeld 23 km per dag gelopen; met heel veel hoogtemeters op de meeste dagen. Knap hoor!
    En nu weer op naar Santiago! Ik ben wel benieuwd naar de maximale hoogtemeters per dag van deze tocht...
    groetjes
    Jacqueline
  2. Paul:
    Hola volgers,
    Ik was iets te vroeg met het melden van m'n terugreis volgende week woensdag! Er gaat dan geen bus naar Aken.
    Wel heb ik nu definitief een bus geboekt op donderdag 28 september.
    Vertrek is 12.00uur uit Santiago, vrijdag om 19.00uur ben ik dan in Aken. Vervolgens n uur of 4 lopen en rond 23.00uur thuis!
    Duhus Jacqueline, ga ik nu 6 etappes lopen naar Santiago en blijf daar ook een dag extra. Gemiddeld dus 23km per dag en de hoogtemeters zullen niet echt spannend zijn! De vierde dag heeft een serieuze klim, de rest valt mee.
  3. Ans:
    Dag Paul,
    gefeliciteerd met weer een Compostella. Nog even en SdC wordt je 2e woonplaats.
    Met veel interesse heb ik je dagelijkse verslagen gelezen en met name de beschrijving van de drukte en zwaarte (leken mee te vallen) alsmede de beoordeling van de albergues. Wel had ik verwacht dat in deze periode het weer wat beter zou zijn.
    Tot slot een buen Camino Ingles met hopelijk nog een paar leuke contacten en volgende week goede reis terug naar Eys.
  4. Bert en Mies:
    20 september 2017
    Gefeliciteerd Paul met weer een Compostella. Zo te lezen heb je er echt van genoten en wij van jou verhalen en mooie foto´s. We wensen je nog een paar fijne wandeldagen en een goede reis naar huis.
  5. Peter en Gerda:
    20 september 2017
    Proficiat Paul, veel succes met de laatste etappes en geniet ervan.