Wat gaat er allemaal mee in de zak?

30 juli 2019 - Wittem, Nederland

Wat gaat er allemaal mee in de zak?

Kleren natuurlijk. Ik ben van het getal 3; 3 onderbroeken, 3 shirts en 3 paar sokken. Dat heeft te maken met het soms ontbreken van wasgelegenheid en soms droogt die was niet. Altijd schoon, droog pakje dus. Broeken neem ik maar 2 stuks mee, die hoeft niet elke dag gewisseld.

De trui, jas en regenparka mogen niet ontbreken. Weer is onvoorspelbaar en in de Alpen is een trui wel nodig.

Heel belangrijk zijn de schoenen. Ik geef de voorkeur aan trialschoenen en trailsandalen. Dit jaar gaan m’n groene Saucony Peregrino's mee. Erg fijne schoenen, heb op soortgelijke in 2017 mijn tocht gelopen. Altijd fijn om af en toe van schoen te wisselen, vandaar gaan m’n Chaco-sandalen mee (belangrijk is een gesloten neus!). In 2018 de hele tocht op Keen-sandalen gelopen. Geen blaren gehad, wel even koude voeten op de Picos de Europa.

Ik hoop overal te kunnen overnachten in albergue, pension of eenvoudig hotel. Een slaapzak is vaak verplicht in albergues. De tent en een luchtmatras gaan ook mee, zo is kamperen (al dan niet wild) ook mogelijk. Van een vorige tocht heb ik nog een matrasovertrek, die gaat ook mee. Soms is het wat minder schoon in albergues.

De hoogstnodige toiletspullen: tandpasta en borstel, shampoo, handdoek (sneldrogend), nagelknipper (onmisbaar!) en ook scheermesjes (maar weet nog niet of ik die wel gebruik). Rol WC-papier weegt niks en is echt wel nodig.

Eerste hulptasje gaat mee, met pleisters, klein verband, flesje alcohol en tekentangetje. Daarnaast heel belangrijk; enkele rollen sporttape. Ik plak preventief altijd m’n hielen af, voorkomt veel ellende!

Voor m’n knie (lichte beschadiging kraakbeen van bacterie-infectie uit 2015) neem ik een voedingssupplement mee, goed voor kraakbeen en spieren.

In theorie kan ik zowat 2 weken overleven op m’n noodrantsoentje, 12 maaltijdrepen en 20 oplostabletten. Ze bevatten alle vitaminen en mineralen die je nodig hebt per dag. Gebruik ze in geval dat er geen fatsoenlijke maaltijd inzit, maar ook als extraatje. Ik verbruik toch veel meer dan 2000kcal. per dag bij het wandelen. Dat moet aangevuld.

Allerbelangrijkste is veel drinken. Een liter water meenemen wordt als minimum aanbevolen. Uit ervaring weet ik dat dat soms minimaal is, in Frankrijk en Spanje, maar vast ook Italië, kom je soms 20 km lang geen water tegen. Dus gaat er 2 liter mee.

Het fototoestel gaat mee, de telefoon (met routeplanner GPS), een reservetelefoon, een accupack voor wanneer je nergens kunt opladen. De bijbehorende kabeltjes moeten dus ook mee. Als luxe veroorloof ik me dit jaar om de verrekijker mee te nemen. Via medepelgrim in de Picos Europa adelaars gespot door zijn kijker en dat is wel erg gaaf.

Tja reisgidsjes. Ik denk dat dit jaar m’n minst voorbereide tocht wordt. Wel gidsjes via “pelgrimswegen naar Rome” besteld, maar daar heb ik me alleen maar aan geërgerd, waardeloze kaarten en een hoop nutteloos gezever (zelfs welke muziek je zou moeten luisteren op je tocht!?). Gelukkig ken ik de route naar Reims al, en bovendien informeert “Het Nederlands Genootschap van St. Jacob” hier goed over. In Italië kun je goed uit de voeten met de officiële “Via Francigena app”.

Voor het tussenliggend stuk, de Via Francigena in Frankrijk een gratis gids gevonden, best goed! Voor de geïnteresseerde, zie onderstaande link;

Bovendien is er in de kathedraal van Reims bij stichting RP51 een gids te koop over de Via Francigena. Straks ook via internet denk, maar is vers van de pers en toen ik hem zocht niet bestelbaar via het net. Kost €4,- en bevat ook actuele adressen  voor overnachting.

Via info uit weblogs en diverse sites over de Via Francigena, enkele adressenlijsten uitgeprint.

Voor het overige zie ik wel, te veel informatie levert geen verrassingseffect op. Ik hou er niet zo van om te horen en te lezen wat je perse wel gezien moet hebben onderweg.

De officiële weg is me trouwens niet heilig. Wanneer ik al ergens goed in ben is dat navigeren. Ben er erg goed in om alternatieve routes en weggetjes te vinden. Gewoon omdat ik dat leuk vind.

Mascotte Eysbeer gaat weer mee! Heeft me op alle tochten vergezeld!

Ik kom dus wel uit Eys, maar vind het toepasselijker om te starten vanaf klooster Wittem. In Wittem staat al een klooster sinds 1732 (met toen Capucijners uit Keulen). Die Capucijners werden na 60 jaar verdreven door de Franse Revolutie. Het klooster raakte in verval, maar werd in 1836 weer in gebruik genomen door de Redemptoristen uit Napels, jawel Italië! Gerardus van Majella (die vereerd wordt in Wittem) was een van de eerste Redemptoristen (1726-1755).

Het oorspronkelijk klooster lag naast kasteel Wittem. Het huidige klooster is uit 1895. Helaas is het oude klooster afgebroken.

Ook niet onbelangrijk, Gaat de Pelgrimspas mee. Vaak nodig in de albergues! Onderweg, dagelijks, stempeltje scoren, en je krijgt straks in Rome een mooi certificaat van je tocht.

Afijn op m’n pelgrimspas gisteren een stempeltje “Wittem” gescoord. Alvast gedateerd op 1 augustus 2019.

Overmorgen gaat het dus echt van start. Mazzel met het weer, in elk geval niet meer zo bloedheet!

1. De jongens:
    30 juli 2019
    Goede reis, geniet ervan en kom weer veilig en gezond thuis. Is vast een zeker een geweldige ervaring.
  2. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    30 juli 2019
    Veel succes. Weer een mooie tocht.
  3. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Een hele goede reis gewenst en zoals ik al wel verwachtte; goed voorbereid met maar liefst 3 paar schoenen 🤔
    Lijkt wel bijna een tourigrino..
  4. Leo van der Helden:
    30 juli 2019
    Een fijne reis toegewenst.
  5. J. Devue-de Hoon:
    31 juli 2019
    Hallo Paul, even een hele goeie reis toewensen, goed wandel weer, en veel geluk en plezier voor je onderneming
    ik hoop dat je er deze keer een leuke wandel vriend of vriendin aan overoud, want alleen is ook maar alleen, maar jij vind dat niet zo erg geloof ik, het zou niets voor mij zijn.
    Nogmaals goede reis en tot ziens
    Groeten van tante Jaantje en de hele bups.