Etappe 9: Signy l’Abbaye - Chateau Porcien 27km

9 augustus 2019 - Château-Porcien, Frankrijk

9 augustus 2019

Soms zit t tegen, maar dan vaak ook weer behoorlijk mee! Daarover later meer.

Erg vriendelijk en goed onderkomen in Signy l’Abbaye. Mevrouw van hotel doet alle moeite om je een goed verblijf te bezorgen. Goede kamer, superdouche, heerlijk diner (enorme omelet van eitjes van haar scharrelkipjes) en goed ontbijt. Allemaal echt het geld waard. Toch gaat je budget zo flink aan gort, wanneer je bijna €65,- afrekent!
Ik heb de tocht naar Rome ingeschat op ca €50,- per dag en denk dat ik dat niet ga redden (Zwitserland komt er nog aan en ook Frankrijk redelijk aan de prijs).
Probleem is ook het alleen reizen dan, kamer voor 1 persoon is 40 euries en voor 2 personen 50.
Maar niet getreurd, ik heb voldoende centjes gespaard.

Vandaag dus weer bekende route (al gelopen in 2015). Toch heel andere belevenis, toen was het enorm modderig, vandaag kurkdroge wegen!
Wanneer je de officiële pelgrimsweg hier volgt, doe je zeker 8km meer dan nodig. Ik heb dus weer een kortere route gekozen van toch 27km.
Mooie route hier, geregeld de landwegen op en prachtig landschap. Wel verschillende dorpjes onderweg, maar geen horeca. Waarschijnlijk al bekend, maar bij de begraafplaatsen is meestal een waterkraan aanwezig (gewoon leidingwater en betrouwbaar).
Nabij La Lobbe kwam ik wegwerkers tegen, met enorme machines bezig aan een zijweg van de route. Effe later komt me
 een enorme Caterpillar achterop, die had m’n poncho gevonden en kwam ‘m even brengen. Geweldig natuurlijk! Zeker omdat ik m een paar uur later hard nodig had😁
Niet echt veel regen, even een flinke bui van een half uur en nog wat gedruppel.
In Wasigny was net een meneer de kerk aan t afsluiten en mocht nog effe binnenkijken.
Nog even gebabbeld over pelgrimeren en m’n karretje.
Bij Hauteville (daar is een gemeente-albergue Peter) even de waterfles bijgevuld en tevens een halfuur in bushokje gezeten vanwege de ergste bui vandaag.
Vervolgens het laatste stuk naar Chateau Porcien afgelegd. Dat laatste stuk vind ik gruwelijk, lange rechte weg langs windmolens. Krijg hier het idee dat ik er uren over doe. Enorm weids lanschap met km-lange akkers.
Vlak voor Chateau Porcien een Waal tegengekomen. Aparte figuur, volgens mij last van z’n korte termijn geheugen. Was na 5 seconden al kwijt wat ik zei. Hij ging buiten slapen, tja ....
Maar afijn, om ongeveer 14uur aangekomen in Chateau Porcien en bij plaatselijke bar etappe afgesloten met een biertje en ingeschreven voor de albergue.
Ik denk dat Bert en Dannis in 2015 ook hier overnacht hebben? Was toen een krap zaaltje bij een school/gymzaal. Maar heren bekijk de foto’s maar; compleet nieuw gebouwtje nu, super-de-luxe!
Dat is dus een enorme meevaller vandaag voor slechts 10 euries!!!
Daarbij speelt ook dat vanmiddag echt de pleuris is uitgebroken, nu echt stortregen en onweer.
Straks om 19uur eten bij de bar (en restaurant). Ontbijten pas vanaf 9uur, maar zit vlakbij de Carrefour... dus.

1. Jacqueline:
    Hallo Paul,
    Fijn dat je je poncho nog/weer hebt want die zal nog wel van pas komen.
    Klinkt alsof je helemaal in pelgrim sferen bent. Fijne avond en bon voyage morgen. 👋🏻
  2. Peter en Gerda:
    9 augustus 2019
    Hee Paul hij gaat goed, helaas geen mosselen vandaag of toch???????????????????????????????????
    Knap stukje werk weer geleverd vandaag.

Groetjes, GenP.
  3. Bert en Mies:
    10 augustus 2019
    Hoi Paul,
    We zijn net terug van vakantie en hebben je verslagen weer met veel plezier gelezen. Wat ga je weer snel, Veel herinneringen uit 2015 komen weer voorbij, Blijf genieten dan genieten wij van jou mooie verhalen en foto´s
    Groetjes uit Oss
  4. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    10 augustus 2019
    Ziet er top uit nu. Bert en ik sliepen er gelukkig met 2. Was erg krap. Was inderdaad een vervellend stuk met de windmolens en toen modder.