Etappe 35: Col Grand St. Bernard - Aosta 35km.

6 september 2019 - Aosta, Italië

6 september 2019.

Hallo volgers,

Geweldig verblijf op de Grand St. Bernard! Wat was ik blij toen ik binnen was, laatste km’s echt bitterkoud met noordenwind.
Zeer goede albergue; met alle gemakken, goede bedden, goed diner, goed ontbijt.
Frans koppel en de Duitse jongedame sliepen er ook, wel aangenaam gezelschap bij t eten, hoewel er meestal weer op Frans wordt overgeschakeld.
De slaapkamer gedeeld met een Fransman die een huttentocht doet, 1500 tot 2000 meter stijgen per dag en dan tot hoogtes boven de 3000meter. Erg gaaf, hij liet me foto’s en filmpjes zien.
‘s morgens direct na ontbijt van 8uur op stap. Vanmorgen gelukkig geen mist op de Col! Wel berekoud, rond t vriespunt. Dus met trui en jas aan vertrokken.
Wel genieten vandaag, echt kicken om met de Wheelie meer dan 2000meter af te dalen. Was even bang voor last aan de knieën, maar het ging errug goed. Wel af en toe een beetje inhouden bergaf, als je dan op je bek gaat ga je ook goed!
Vanaf een uur of 10 miezelregen gehad, tot aan Aosta toe. Toch de parka niet gebruikt, die is te zweterig. Mijn jas is niet 100% waterdicht, maar ademt tenminste een beetje. Onderweg kwam er wat mist opzetten en dat gaf prachtige uitzichten. Ik heb willekeurig enkele foto’s geplaatst, maar heb er veel meer.
Onderweg alleen even koffie gedronken in Gignod, voor de rest wel wat kleine dorpjes doorkruist, maar weinig leven.
In Aosta eerst bij de zusters voor een bed gevraagd. Die hebben voor mannen maar één bed en dat was bezet. Door zustertje doorverwezen naar Monasterie, maar daar kreeg ik een bot, kortaf no. Via officino turismo nu een hotel gevonden. Piepklein kamertje, maar goed ik lig droog.
Zonet de stad ingelopen, indrukwekkend!
Veel leven op straat, de bekende Italiaanse drukte!
Straks nog even op zoek naar wat eten en de dag is weer geslaagd.

Paul.