Etappe 34: Bourg St. Pierre - Col Grand St. Bernard 14km.

5 september 2019 - Saint-rhemy-en-bosses, Italië

5 september 2019.

Hallo volgers,

Gisteren in Bourg St. Pierre de albergue bijna voor mezelf. Tegen zevenen kwam er nog een jongen binnen, maar die viel meteen om op bed en die heb ik niet meer gehoord. Grote albergue trouwens met zeker 60 bedden. Wss. hoofdzakelijk in gebruik tijdens de wintersport!?
Vanmorgen wat oploskoffie en brood met een blikje sardines. Niet zo’n normaal ontbijt, maar er moet s’morgens toch effe wat naar binnen.
Om 8uur gestart aan de, qua kilometers, korte etappe. Het begin viel redelijk mee, wel enorm steil klimmen. Wanneer je de tijd neemt gaat dat echter vrij aardig.
Tot voorbij Lac de Toules weinig problemen gehad en goed vooruit gekomen. Daarna begon de ellende; nog steeds erg steil, maar nu zeer smal pad of veel grote keien. Even geprobeerd of het lukte, maar al snel omgekeerd en de autoweg opgezocht.
Deze is om te lopen echter ook niet eenvoudig, behoorlijk steil en je maakt meer km’s door de haarspeldbochten.
Wel gezellig opgelopen met een Engels koppel op de fiets onderweg naar Rome. Die vonden de klim ook nogal steil en zijn gaan lopen.
Uiteindelijk 5uur gelopen over 14km en ik was halfdood toen ik bovenkwam! Bijkomende moeilijkheid is de temperatuur, het is hierboven krap 3 graden! Ook is de mist komen opzetten tegen de middag. Dat is jammer, want totaal geen uitzicht meer.
Bij de albergue hartelijk ontvangen met hete thee. Lekker om ff op temperatuur te komen. Ook al een bord pasta met tomatensaus gegeten, was erg hongerig.
Later in de middag maar binnenactiviteiten opgezocht. Het hondenmuseum (van de St. Bernardhonden) is leuk. Verder maar de crypte en de kerk van de abdij bekeken.
Uiteindelijk goed om vandaag aan te komen, de komende dagen wordt het weer hier onstuimig met zelfs kans op sneeuw.
Voor vanavond hier diner en morgen om 8uur ook ontbijt.
Morgen gelukkig dus afdalen. De paden schijnen goed te zijn. Ik wil naar Aosta lopen. Dat is 25km, maar ook ruim 2000meter afdalen. Maar kijken of dat lukt.
De Grand St. Bernard is trouwens 2473 meter hoog. Toch een record, het vorige stond op 1800 meter in de Picos Europa.
Qua moeilijkheid ook een record afgesloten vandaag, de drie Alpenetappes vanaf Martigny tot hier zijn echt slopend.
Het zwaarste gedeelte zit er denk wel op na Jura en Alpen, maar eens kijken wat er me nog te wachten staat in Italië.

Paul.

1. COR:
    5 september 2019
    Hoi HELD, geweldig!!! Ik hoop dat het afdalen ook doenbaar is. doe 'n beetje voorzichtig.STERKTE!!!!! COR
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Dat is pas afzien!
    Wel vrij wilde foto's allemaal; selfie inclusief. Heb je inmiddels ook een mini St. Bernhard aan je bagage hangen?
    Ps; ik kwam vandaag de tour caravan van de vuelta tegen; die zijn in Bilbao gefinisht vandaag.
    Heel veel succes met de afdaling morgen; goed voor de bovenbeen spieren..
  3. Paul:
    5 september 2019
    Dichte mist nu hier en een paar vlokken sneeuw. Hopelijk is morgen in elk geval die mist weg. Van de paters hier begrepen dat het morgen even wat beter is, overmorgen wordt het blijkbaar helemaal guur hier.
  4. Jose:
    5 september 2019
    Hoi Paul, inderdaad wat ben je een held, knap hoor ik doe het je niet na.
    Hopelijk gaat het in Italië beter. Sucses voor morgen.
    Groetjes José
  5. Brigitte:
    5 september 2019
    Hoi Paul, chapeau!! Wat een prestatie, geweldig knap hoor. On the top of Europa ⛰ Jammer van de mist.. hadden wij ook last van op de Golden Gate. Wens je een voorspoedige afdaling morgen. Heb in een grijs verleden ooit eens 1 nacht in Aosta geslapen, op weg naar de Italiaanse kust. Ga je van uit Aosta op weg naar Turijn? Ciao Brigitte
  6. Jacqueline:
    6 september 2019
    Tjonge jonge Polleke,
    Je hebt je kennelijk uit de bergen laten vallen! Hoe is het met de knieën?
    Je zit nu in het Aosta dal? Hopelijk morgen een beetje makkelijke etappe.