Etappe 33: Orsieres - Bourg St. Pierre 20km.

4 september 2019 - Bourg-Saint-Pierre, Zwitserland

4 september 2019.

Hallo volgers,

Gisteren was ik goed afgemeld na een zware etappe. Primitieve albergue in Orsieres met matrassen gewoon op de vloer. Verder wel van alle gemakken voorzien.
Uiteindelijk hebben we er met zijn zessen geslapen, Frans echtpaar, Duitse jonge dame, 2 Poolse fietsers en ik.
s’ avonds een plaatselijk stuk kaas met brood gegeten. Erg lekker!
In de zomer niet al te druk in Orsieres, het is echt een wintersportplaatsje.
Goed geslapen en om 6.30 wakker. Beetje oploskoffie en een reep chocolade als ontbijt. Tegen achten op pad gegaan. De etappe staat al medium in de boekjes. De start viel me dan ook reuze mee. Wel veel stijgen, maar geleidelijk over een landweg. In de eerste anderhalf uur al 350meter gestegen.
Op een gegeven moment toch weer een zeer steil paadje omhoog, ik denk bijna 100meter. Dat dus weer 3 keer gedaan; eerst zak, teruglopen en de Wheelie.
Bij Liddes effe de weg kwijt (markering is onduidelijk en onvolledig).
Eigenlijk zou de route vandaag 15km zijn. Uiteindelijk heb ik er 20 gelopen. Ik ben een stijgend pad opgelopen dat na 3 km volledig verwoest was door een lawine. Terug dus maar en een ander pad gezocht. Gelukkig nu juist, want ik kwam weer op de Via Francigena terecht. Na opnieuw een pittige klim in Bourg St. Pierre aangekomen.
Veel hoogtemeters vandaag, bijna 1150, en dat voel ik goed!
Bourg St. Pierre ligt op ca. 1600+ meter, dus het schiet wel op richting de Grand St. Bernard.
Morgen is de ettape maar 11km., maar gaat dus wel naar de 2500+ meter. Ik ben eens benieuwd, ze staat als zwaar omschreven.
Vanmiddag al een portie friet gegeten en straks, om 17uur als restaurants open gaan, nog iets eten.
Morgen meer, groet,

Succes morgen!
    Jacqueline
  2. Paul:
    4 september 2019
    Morgen de hele dag de tijd om de 11km en 1100 hoogtemeters te overbruggen. Voor de zekerheid toch maar eens gereserveerd bij de paters boven op de berg, raak aardig vermoeid en wil zeker een bed, diner en ontbijt hebben.Grappig, toen ik m’n naam noemde wist de pater meteen dat ik uit NL kom en al in Martigny sliep. Tjonge wat zijn die Zwitsers toch een aardige gasten! Helaas ga ik na morgen Italië in. Benieuwd hoe dat verloopt, spreek werkelijk geen woord Italiaans.
  3. Theo en Lenie:
    4 september 2019
    Hallo Paul, dat was wel een heel zware tocht vandaag. Je hebt het toch maar weer gedaan en met succes. Morgen veel plezier en sterkte om die laatste klim te doen. Veel succes, groetjes van ons.
  4. Brigitte:
    5 september 2019
    Hoi Paul, succes morgen op die paar zware kilometers! Het uitzicht zal je belonen ⛰ en daarna... Benvenuti a Italia! 🇮🇹 Groetjes oet Mestreech
  5. Pascal:
    5 september 2019
    Ziet er prachtig uit Paul, fijn vooruitzicht voor ons dat de Zwitsers aardig zijn. Onze ervaring met Italie is dat de mensen erg slecht Engels of Duits spreken (vooral in de kleine dorpjes) maar dat ze zich alle moeite doen om je te begrijpen en te helpen. Succes verder!!