Etappe 32: Martigny - Orsieres 24km.

3 september 2019 - Orsières, Zwitserland

3 september 2019.

Hallo volgers,

Weer een goed verblijf bij de paters in Martigny. Grappig, had ‘s middags al lasagna gegeten en dat stond s’avonds weer op het menu. Maar wat extra pasta is nooit weg.
Ontspannen orde van St. Bernard, niet van die stijve, vrome mannetjes.
Ook goed geslapen in de kerker en om 7.30 een goed ontbijt genuttigd. Geen kaas, maar goed brood met jam kan er ook mee door.
Om 8uur aan de etappe gestart.
Het begin ging aardig goed. Erg steil, maar normale paden. Nog even een verkeerd pad opgelopen en ca. 100meter teveel gestegen. Vrolijk verder tot het op een gegeven moment toch Jura-toestanden werden. Een omgevallen boom is even lastig, maar dat valt wel te doen. Even verderop kwam ik denk de overblijfselen van een oude gletscher tegen. Over zeker een km een spoor aan dikke keien en rotsen. Dat stuk dus 3 keer gelopen; eerst de tas, teruglopen en vervolgens de Wheelie nog eens.
Eigenlijk wilde ik tot Liddes lopen vandaag, maar ik was na dit avontuur wel ff klaar voor vandaag. De laatste km’s naar Orsieres gelukkig normale paden. Daar dus de herberg opgezocht. Ik zit nu op bijna 900meter+, dus in totaal niet zoveel geklommen. Toch door het klimmen en weer afzakken, denk zo’n 1000 hoogtemeters gedaan.
De St. Bernard ga ik nu dus toch maar in 3 dagen beklimmen. Ik heb de boel wat onderschat, veel zwaarder dan gedacht.
In de herberg is het Frans echtpaar ook weer aanbeland en een Duits meisje dat vandaag in Martigny is gestart.
Zojuist in elk geval een Grand St Bernard biertje gedronken en kaasplankje gegeten. Straks nog even een restaurant zoeken voor een maaltijd.

Paul.

1. Jacqueline:
    3 september 2019
    Hoi Paul,
    Je hebt je aardig uit kunnen leven vandaag! De etappes wat uitsmeren is zeker geen schande; je ligt toch aardig voor op je planning? Heftige foto's ook. Dat je heb kunnen slapen in de “kerker”. Gelukkig mocht je weer weg omdat je kennelijk aandachtig de geschiedenis les had gevolgd.
    Succes morgen!
  2. Jose:
    3 september 2019
    Nou Paul , chapeau ik vind het maar knap hoor wat je presteert. Daarbij geniet ik van de prachtige foto's. En ja,der zijn ook aardige en gewone paterkes in Zwitserland. Hopelijk kom je nog veel van die fijne verblijven tegen.En nog een gezellige avond en voor morgen toi,toi,toi.
    José
  3. Brigitte:
    4 september 2019
    Hoi Paul, ik zie het... zware paden voor jou en je wheelie, maar het lukt je wel. Ik hou van dat ruige! Wederom prachtige natuur en foto’s. Staat geen Zwitsers kaasfondue op het menu? Succes voor morgen weer! Groetjes Brigitte